פינוי עמונה

כוחות גדולים של משטרה ומשמר הגבול הגיעו היום (רביעי) ליישוב עמונה, ומבצע "גן נעול" לפינוי הבתים יצא לדרך.

כבר בשעות הבוקר המוקדמות התבצרו מאות צעירים בישוב, חלק קטן מהם התעמת עם כוחות הביטחון, יידה אבנים לעבר השוטרים והבעיר צמיגים. בהמשך השוטרים החלו לפנות את הפעילים מהבתים, שחלקם אזקו עצמם למבנים.

המשטרה מעדכנת כי עד כה פונו 28 מבנים ומאות בני נוער הועברו מהיישוב באוטובוסים למקומות אחרים.

על פי המשטרה, 11 משפחות המתגוררות בישוב התפנו בהסכמה מלאה ועוד 11 בהסכמה חלקית.

20 שוטרים נפצעו באורח קל כתוצאה מהשלכת חומרים בלתי מזוהים לעברם, יידוי אבנים ובקבוקי זכוכית. חלק מהשוטרים פונו לקבלת טיפול רפואי בבתי החולים שערי צדק, הדסה הר הצופים ועין כרם בירושלים.

המשטרה עצרה עד כה 13 חשודים בגין הפרת הסדר הציבורי.

שוטר משמר הגבול סירב פקודה לפנות את התושבים וזכה לחיבוקים מהצעירים. מפקדיו הרחיקו אותו מהמקום.

עם הגעת הכוחות הודיעה מערכת הכריזה בעמונה: "עשרה אוטובוסים של מג"ב בדרך. הכוננות עולה. שכל אחד יילך לבסיסו - מי שבבית כנסת - לבית כנסת. מי שלבתים - לבתים. הכוחות בכניסה ליישוב. כל מי שיכול - להגיע לעצור אותם בגופו".

צה"ל הורה אמש לתושבי עמונה להתפנות מבתיהם בתוך יממה. בישוב נתלו עותקים של צו החתום בידי מפקד פיקוד המרכז, האלוף רוני נומה, הדורש מהתושבים להתפנות בתוך 48 שעות.

על פי פסיקת בג"ץ על המדינה לפנות את עמונה עד השמונה בפברואר.

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו קורא לתושבי עמונה ולשוהים בתחום היישוב שלא לנקוט באלימות כנגד כוחות הביטחון בעת הפינוי.

"פינוי היישוב והמשפחות המתגוררות בו מעורר צער וכאב גדול, אולם חובה לכבד את החוק ואין לנהוג באלימות כלפי אף אדם, ועל אחת כמה וכמה כלפי כוחות הביטחון והחיילים שעושים לילות כימים למען עם ישראל ולכן על כל אחד ואחת לנהוג אך ורק בהתאם להלכה ולחוק", אמר הרב הראשי.

משפחת ניזרי בעמונה, הבוקר

סמוך לשעה 01:00 הסתיימה הערכת מצב לקראת פינוי עמונה. עם סיומה אמר יו"ר מטה המאבק, אביחי בוארון: "לצערנו הרב הממשלה מזדרזת להרוס את עמונה בצורה בלתי מוסברת בעליל. היום אחר הצהריים ניהל בג"ץ דיון מעמיק ומקיף בשאלת כשרות מתווה נכסי נפקדים בו הושקעו מאמצים רבים על ידי כל הגורמים ובפרט על ידי התושבים. בית המשפט הודיע שהחלטתו תינתן בהקדם. למרות זאת ברגע זה הממשלה הנחתה את הצבא שלא להמתין להחלטת בג"ץ וכבר בשש בבוקר להתחיל בפינוי עמונה בניגוד לכל הגיון.

"תושבי עמונה הסכימו לפני חודש וחצי ללכת למתווה נכסי נפקדים תוך התחייבות הדרג ראש הממשלה ושר החינוך לעשות הכל כדי לקיימו. רגע לפני מימוש המתווה המדינה החליטה לבעוט בפתרון הזה ושוב להפר את ההסכם אליו הגיעה עם התושבים ולייצר מתח מיותר ופינוי בכוח במקום שיכול היה להיות מעבר של תושבי עמונה מבתיהם לבתים החלופיים. אנחנו קוראים לדרג המדיני: תתעשתו. קיימו את ההסכם. תנו לבית המשפט להחליט. שנית עמונה לא תיפול".

איתמר בן גביר בעמונה