יהושע מור יוסף
יהושע מור יוסףצילום: באדיבות המצולם

לפני 20 שנה הסתגר לו בחדר עורך סרטים, לא אכל ולא שתה, לא זע ולא נם, על משמרתו שמר, והחליט להפיק סרטון שירתיע בנות מלהתגייס לצה"ל.

השנים חלפו, הכלים השתכללו, אבל חברנו הנחוש לא נותן לפגעי הזמן ולשינויי העולם לחדור מבעד לחרכי תריסו המוגף. הפאנטום קורקע, הפאטון אופסן במוזיאון השריון ורק חברנו עוד חרד מפני בנות בצריח.

הסרטון של 'חותם' נעדר כל סממן של תחכום או יצירת עניין מינימליים, עד כי סברתי שבכוונת מכוון הוא ערוך כך. הסרטון רץ במדרגות הנעות בכיוון ההפוך. העורך המסור אף הקפיד לרוץ ברגליים יחפות כדי להבטיח שכפות רגליו ייפצעו. אם עשה זאת על מנת לעורר עניין, הרי שהצליח. אך מטרתו לא הושגה. הסרטון לא הצית – כמתבקש - דיון בסוגיית השירות של בנות דתיות. תחת זאת, השאלות הן סביב הסרטון, וכך גם מדור 'שאלת השבוע' עצמו. בקיצור, הסרטון עלה על שרטון.

לטעמי, חשוב לדון בשאלת גיוס הבנות לצה"ל מתוך הנחת עבודה שהבנות כבר מתגייסות. גיוס הבנות הדתיות לצה"ל הפך ללגיטימי ואינו נחשב עוד כפורץ גדר. הניסיון לסכור מחדש את הסכר מזכיר את המאבק האבוד של הציבור החרדי בטלפונים הניידים. יש תופעות שאי אפשר לבלום אך ראוי לעדן אותן, להכניסן למסגרות תואמות. כך למשל, מיזם אינטרנט רימון לא ניהל מלחמה אבודה נגד האינטרנט, אלא הציע פתרון חכם לגלישה בטוחה.

אני מציע להכיר בעובדת גיוס הבנות הדתיות לצה"ל, להרחיב את מסגרות ההכנה וההכשרה של הבנות אל האתגר המורכב שממילא ייתקלו בו גם אחר כך באזרחות. ומעל הכול, נכון יהיה לפתוח מסלול הסדר לבנות דתיות. קבוצת בנות דתיות שתגיע לשירות בצבא במקומות משמעותיים תוכל להתמודד טוב יותר עם המורכבות של שירות בנים ובנות, יחסי מרות, היררכיה וכיוצא באלה. מי שחושב שהסרטון של 'חותם' יעצור את המגמה, חי בסרט.

יהושע מור יוסף

יועץ אסטרטגי