דוד שאין
דוד שאיןצילום: יח"צ

חבר הכנסת מיקי זוהר (הליכוד) הניח על שולחן הכנסת הצעת חוק יסוד "זכות העמידה", לפיה רק אדם אשר הוכחה בעלותו על השטח זכאי לעתור לבג"ץ ולתבוע בעלות. אם לא הוכחה זיקה או בעלות על השטח, התביעה לא תתקבל.

על הצעת החוק חתומים חברי הכנסת מוטי יוגב ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), ישראל אייכלר (יהדות התורה), אכרם חסון (כולנו) ועודד פורר (ישראל ביתנו).

יוזם הצעת החוק, יו"ר "צעירי הליכוד" דוד שאין, אמר כי "בימים אלה אנו מבינים יותר מתמיד שבג״צ צריך לעבור שינוי. לא יכול להיות שמפנים את הישוב עמונה ופוסלים את מתווה נכסי הנפקדים שהממשלה רוצה לקדם בהסכמה, וכל זה על בסיס טענות בלבד מבלי שהפלסטינים הוכיחו את בעלותם על הקרקע.

"במדינה דמוקרטית עם הפרדת רשויות - אין בסמכות בג״ץ לפסול את מתווה הגז או לפסול את ׳חוק המסתננים׳. למעשה הצעת החוק איננה עוסקת רק בענייני התיישבות אלא שהיא רחבה יותר. לדוגמא, חברי כנסת לא יוכלו לעתור בבג"ץ נגד חוקים שעברו את תהליכי החקיקה".

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "בשנים האחרונות אנו עדים לשחיקה הולכת וגוברת של "זכות העמידה", המגבילה את היכולת לעתור לבית המשפט למי שנפגע או שקשור לנושא העתירה בלבד. התוצאה הינה התרבותן של עתירות המוגשות על ידי ארגונים ופרטים בנושאים פוליטיים, מדיניים וכלכליים, כאשר לעותר עצמו אין כל קשר לעניין נשוא העתירה ולא נגרמת לו פגיעה אישית בגינה הוא מבקש סעד... מצב דברים זה מאפשר לגורמים בעלי עניין פוליטי לאלץ את הרשות המבצעת לפעול בניגוד לסדרי העדיפות שלה ולמטרות לשמן נבחרה, ולהכתיב למעשה את סדרי עבודת הרשות באמצעות עתירה לבג"ץ תוך עקיפת רצון הבוחר...".

יו"ר צעירי הליכוד הוסיף: "הצעת החוק לתיקון זכות העמידה, אותה יזמנו בצעירי הליכוד, באה כדי למנוע מקרים נוספים כאלה בעתיד. ישנן מספר דוגמאות למדינות בעולם המערבי כמו ארה״ב, בריטניה ואפילו בבית הדין של האיחוד האירופי, בהן זכות העמידה קיימת רק כאשר לעותר יש עניין ישיר ואינדיבידואלי בנושא. כך שאין כאן פגיעה בבג״צ, בשלטון החוק או בזכויות האזרח. אלא שאנו מעוניינים לתקן את המצב האבסורדי הקיים ולחזק את הפרדת הרשויות בישראל״.

ח"כ מיקי זוהר הוסיף, ״אני מברך על שיתוף הפעולה עם צעירי הליכוד שיזמו את התיקון החשוב הזה. שעה שארגוני השמאל לא בוחלים בשום אמצעי על מנת לפגוע בהתיישבות, ומחריבים יישוב ללא הצדקה עלינו לעמוד כחומה בצורה, להגן ולמנוע כל פגיעה עתידית ביהודה ושומרון. הצעת החוק שלנו תקשה על ארגוני השמאל לעתור לבג"צ בעניין פינוי יישובים מחד ותקשה על בג"צ לפסוק נגד המתיישבים מאידך".

ביום ראשון הקרוב תתקיים ישיבת מועצת צעירי הליכוד בנושא 'הפרדת הרשויות', בהשתתפות השר יריב לוין - מ"מ ועדת שרים לענייני חקיקה וחברי כנסת מהליכוד. במהלך האירוע צפויים צעירי הליכוד לדון במעמדו של בג"ץ, היועצים המשפטיים ובהצעת החוק האמורה.