פרופ' יהודה ליבס
פרופ' יהודה ליבסצילום: אוניברסיטה העברית

שר החינוך נפתלי בנט הודיע הבוקר (ראשון) כי הזוכה בפרס ישראל בתחום חקר מחשבת ישראל בשנת תשע"ז הוא הפרופ' יהודה ליבס.

השר בנט אישר בכך את המלצת ועדת הפרס בראשותו של פרופ' משה אידל, בה היו חברים גם פרופ' ברכה זק ופרופ' תמר רוס. השר בנט בירך את פרופ' ליבס על הישגיו המרשימים.

בנימוקי ועדת הפרס צוין כי פרופ' יהודה ליבס הוא "חוקר מבריק ומוביל בחקר הספרות המיסטית היהודית לדורותיה. מחקריו מתאפיינים ברגישות פילולוגית יוצאת דופן. בין חידושיו הרבים בולטת הארת תפקידיהם של המיתוס והמשיחיות ככוחות מניעים בתרבות היהודית מאז המקרא ועד היום.

מחקריו של פרופ' ליבס חולשים על תחומים רבים (בעיקר על תחומי הקבלה על כל שלביה) ובכולם ניכרות ההעמקה, התעוזה והחדשנות.

פרופ' ליבס בולט ברוחב ידיעותיו בתרבויות הרבות: הקלאסית, הנוצרית והמוסלמית, ובשליטה בשפות רבות ודבר זה מעשיר את מחקריו המעמיקים. תרומותיו הסגוליות של פרופ' ליבס בתחום ספר הזוהר והשבתאות שינו את מפת המחקר באופן מכריע.

פרופ' יהודה ליבס העמיד דור חדש של חוקרים שאותם ואת מחקריהם הוא מלווה במסירות רבה".

פרופ' ליבס הודה על בחירתו, "אני נרגש מאד וזהו כבוד גדול עבורי. הקדשתי את חיי לעיסוק בנושאים של חקר המחשבה היהודית והמיתוס היהודי בחוג למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית. ההסתכלות בחוכמה העתיקה שבדת היהודית היא לאו דווקא מבחינת חיפוש החיבור לרלוונטיות של תקופתנו והעיסוק בעצמי. דווקא כאשר אדם מסתכל על המקורות העתיקים ומנסה להתחבר אליהם ממקום אחר, מתאפשר השחרור והחירות להתעלות על בעיות היומיום. אני מודה לועדת הפרס ולשר החינוך על הבחירה".