חומות העופל
חומות העופלרשות העתיקות

ספק אם גם העובדה הזו תוביל את ארגון התרבות של האו"ם אונסק"ו להוציא הודעה מתקנת בדבר הקשר בין העם היהודי להר הבית, אך בין כך ובין כך ביום חמישי הקרוב ייחנך בעיר העתיקה בירושלים מסלול סיור חדש – מסלול המקוואות בהם טבלו עולי הרגל היהודים טרם עלייתם להר הבית ולבית המקדש.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר בני סאסי, מנכ"ל החברה לפיתוח מזרח ירושלים, על המסלול החדש הממוקם באזור הדרומי של הר הבית, מתחת חפירות חולדה. "נמצאו בחפירות עשרות מקוואות ששימשו את עולי הרגל בתקופת בית שני", אומר סאסי ומציע לכולנו לדמיין את אלפי העולים לרגל המגיעים מכל קצוות הארץ ורגע לפני העלייה אל הר הבית והמקדש נכנסים אל המקוואות הרבים שבמקום, מיטהרים ועולים.

"לפני כמה שנים התחלנו לשפץ את המקום, יש שם מסלולי הליכה, נקודות הצללה ומקומות ישיבה, וביום חמישי נחנוך את המקום ונפתח אותו לקהל הרחב", אומר סאסי וכשהוא נשאל אם צפויה התקוממות של הוואקף שיטען שמדובר בעוד חפירות שנועדו למוטט את אל אקצה הוא מציין כי שלב החפירות חלף זה מכבר ולמעשה בשבועות האחרונים עסקו הגורמים הרלוונטיים רק במלאכת התקנת השילוט שעל ניסוחיו עמלו אנשי רשות העתיקות.

באשר להימצאותם של המקוואות דווקא בחלקו המערבי של הר הבית, מסביר סאסי כי מדובר בכניסה הראשית להר הבית ושמו של האתר 'העופל' מקורו במונח 'העפלה', היינו עלייה, ואכן שם שערי חולדה בהם נכסו העולים לרגל אל הר הבית ואתר המקוואות הוא הנקודה האחרונה לקראת העלייה אל ההר, "יש כאן גם קיום מצוות העפלה, ממקום נמוך יותר דרך מדרגות וחולדה אל המקדש שהוא גבוה יותר".

גם סאסי אינו מאמין שמישהו באונסק"ו יתבונן בממצאים או במהותו של המקום ויכה על ראשו בהודאה 'טעינו בטענה שאין קשר בין ישראל להר הבית'. להערכתו גם בארגון הזה יודעים היטב את האמת אך מטעמים פוליטיים מעדיפים להתבטא אחרת. "אין הרבה היסטוריונים אם בכלל שחולקים על ההיסטוריה של המקום הזה".