חיילות דתיות
חיילות דתיותצילום אילוסטרציה: באדיבות 'אלומה'

בצל הדיון הציבורי סביב נושא גיוס בנות דתיות לצה"ל, פנה ארגון חותם לשר החינוך בדרישה לבטל את התקנה התקציבית שפרסם משרד החינוך לתמיכה תקציבית בגוף שילווה וייעץ לבנות המעוניינות להתגייס לצבא.

במכתב ששלח עו"ד משה פולסקי, היועץ המשפט של ארגון חותם, הוא מצביע על הבעיות בתקנה, החל מעצם היותה מנוגדת לעמדת החמ"ד, ועד לתפירת התקנה לטענתו למידותיה של עמותה מסוימת.

בחודשים האחרונים פרסם משרד החינוך טיוטת נוסח מוצע לקביעת מבחנים לתמיכה של משרד החינוך בפעילות לא פורמלית למתן מידע הכוונה וליווי לתלמידות החינוך הדתי, בנוגע לאפשרויות השירות הסדיר בצה"ל.

"התקנה שבנדון הינה מנוגדת למדיניות החמ"ד ושלא בתיאום עם מועצת החמ"ד ובניגוד להוראת הרבנות הראשית, ומשכך אינה ראויה וראוי לבטלה", כותב פולסקי בראשית דבריו.

"מנוסח התקנה עולה חשש כי תקנה זו והקריטריונים הקבועים בה 'נתפרה' למידותיה של עמותה מסוימת הפועלת במכוון לעודד גיוס של בנות דתיות לשירות צבאי וזאת בניגוד למטרת התמיכה ולעמדת החמ"ד המציינת כי מתן התמיכה נועד רק לליווי תלמידות אשר בחרו בשונה מהמקובל בחמ"ד לשרת בצה"ל וחמור מכך אף תוך ניסוח תנאי סף התפורים למידותיה של עמותה מסוימת וזאת בניגוד לעקרון השוויון, בניגוד להוראות החשכ"ל ואולי אף בחשש לביצוען של עבירות נוספות", כתב עורך הדין.

כדוגמא מביא במכתב עו"ד פולסקי תנאי סף של ניסיון של שנתיים לפחות בפעילות המפורטת בקול הקורא. "תנאי זה נראה כי 'נתפר' והותאם במכוון למידותיה של עמותה ספציפית ונועד במפגיע למנוע מגופים נוספים את האפשרות ליהנות מכספי התמיכה", כתב עו"ד פולסקי.

עו"ד פולסקי הוסיף כי גם אם מסתכלים מנקודת המבט של המצדדים בתקנה, הרי שיש לשנות בה כמה סעיפים ובהם ביטול הפעילות בכיתה י"א והשארתה בנוגע לכיתה י"ב בלבד, וזאת מתוך נימוק שהתמיכה האמורה אינה מיועדת לתלמידה בכיתה י"א שטרם בחרה לשרת בצבא ואך עומדת בשלב מוקדם בבחירת דרכה.

בנוסף מצביע עו"ד פולסקי על כך שבתנאי הסף לא באה כיום לידי ביטוי מטרת התקנה המציינת כי התמיכה אינה מיועדת לעידוד לגיוס לצה"ל של בנות, או לגופים המעודדים בכל דרך גיוס בנות לצה"ל.