יעל ואביגיל גרוס ז''ל
יעל ואביגיל גרוס ז''לצילום: באדיבות המשפחה

בית המשפט המחוזי בירושלים גזר אחר הצהריים (שלישי) עונש של שלוש שנות מאסר בפועל ושנת מאסר על תנאי על המדביר יוסף צבי ברקן שהורשע בהריגתן של הפעוטות אביגיל ויעל גרוס מירושלים.

בנוסף נקבע כי ברקן יפצה את הוריהן של השתיים בסכום של 200 אלף ש"ח, סכום שכבר הופקד בקופת בית המשפט.

ברקן הודה במסגרת הסדר טיעון שנחתם אתו בהריגתן של אביגיל ויעל ובחבלה חמורה בשני האחים הגדולים יותר, שנפגעו באופן קשה כתוצאה מהשימוש בחומר ההדברה המסוכן.

על פי גזר הדין עשה ברקן שימוש בחומר הדברה מסוכן שהשימוש בו בדירות מגורים אסור, וזאת במטרה להדביר חרקים שהיו בחדר. ברקן אטם את החדר בסרט דביק בתקווה שהאיטום ימנע מהחומר המסוכן לדלוף ממנו, אולם בסופו של דבר דלף החומר והביא לתוצאות הקשות.

במסגרת הטיעונים לעונש העידו מספר עדי אופי על אופיו הטוב של ברקן, וכן נשמעה עדות על פציעתו בתאונה בעבר, שככל הנראה השפיעה על תפקודו הקוגניטיבי ועל הבעייתיות בהערכת הסיכונים מצידו.

השופטת רבקה פלדמן פרידמן כתבה בגזר הדין כי החליטה לאמץ את הסדר הטיעון מסיבות שונות, ובתוכן גם הסכמתה של משפחת גרוס להסדר.

"מבלי להשוות לאסון הכבד שפקד את משפחת גרוס, אין ספק שהתוצאות קשות גם מבחינתו של הנאשם – אדם נורמטיבי, שהעידו עליו כי הוא איש טוב וישר, אשר ספק אם יוכל לסלוח לעצמו אי פעם על כך שגרם למותן של שתי ילדות ופגע במשפחה שלמה", ציינה השופטת.

השופטת הוסיפה, "לאור כל האמור לעיל, בהתחשב במכלול הנסיבות, לחומרה ולקולה, בהתחשב בענישה במקרי דומים, ולאור עמדת מיכל ושמעון גרוס, כפי שהובאה על ידי ב"כ המאשימה, העונש אליו הגיעו הצדדים בהסדר הטיעון הוא עונש הולם ואין מקום לחרוג ממנו".