הצבעת ההסדרה במליאה
הצבעת ההסדרה במליאהצילום: יונתן סינדל. פלאש 90

חוק ההסדרה עבר בקריאה שנייה ושלישית למגינת ליבם של רבים בפוליטיקה ובתקשורת שלנו. לתומי סברתי שברגעים שכאלה יצופף הימין שורות ויציג לעין כל את ההיגיון והנורמליות שמאחורי החוק הזה, אבל מחשבות לבד ומציאות לבד.

לא צריך להיות בעל יכולת שמיעה חדה במיוחד כדי לזהות את קולות הנהי והיבבה שעולים דווקא מהימין הישראלי. במקום שהימין הישראלי לכל גווניו, צבעיו, תפיסותיו ועמדותיו יצופף שורות ויציג עמדה נחרצת בכל אולפן וכותרת ויידע לעמוד מאחורי החוק, הקולות שעולים מימין עסוקים רק בלהסביר לנו מדוע מדובר בחוק חסר סיכוי, חוק שממילא עוד רגע יעוטו עליו שופטי בג"ץ ויקרעו אותו לגזרים.

אל תתלהבו מוקדם מדי, מנסים ימניים מקצועיים לשפוך מים קרים על מובילי המהלך. חכו, חכו, הכל עוד יתרסק וחבל לבזבז מלאי צהלולים יקר כל כך על חוק שלא יחזיק מעמד ויקרוס על מפתן אוהלה של הגברת נאור. "מדובר בסך הכול בתשלום סמלי של נתניהו על הרס עמונה, אבל הוא יודע שהוא לא יצטרך לפרוע אותו. בג"ץ ידאג לכך", הם אומרים בביטול כמומחי על לנבכי נשמתו של ראש הממשלה.

מומחי הבכי מהימין אף מחריפים וקובעים שדווקא החוק יסבך עוד יותר את מעמד ההתיישבות ויהפוך את ישראל למצורעת בעולם ואת מנהיגיה למועמדים לבחון את רכות הריפוד בכיסא הנאשמים בבית הדין בהאג ושאר הפחדות ובהלות. חוץ מלהמתין לנו מאחורי פינה חשוכה בלילה נטול כוכבים ולצעוק לנו 'בההההה' הם עושים הכול כדי להבעית את ליבנו.

הקשבתי לדבריהם ולרגע התבלבלתי. אם לא הייתי שומע את זעקות השבר של עיסאווהשופטים קוראים ושומעים את הצהרותיכם המלומדות ומגיעים למסקנותיהם לגבי רוח העם. בינם לבין עצמם הם חושבים שהעם, ימין ושמאל, ערוך ומוכן לפסילת החוק, ואולי כמעט דורש זאת מהם, אז מה תרצו מהם?
י פרג', מיכל רוזין ובוז'י הרצוג הייתי משוכנע שסמוטריץ' וחבריו נחלו מפלה כואבת.

כל עוד היה מדובר רק באנשים טובים שמעט נבהלו מההצלחה של חבריהם לעמדה ולדעה, ניחא. כל עוד היה מדובר במיחזור טיעוני השמאל שנשמעו כאן מתחת כל עץ רענן, ניחא. התרגלנו. אבל רבותי, מבוהלי ומבהילי הימין, גם אם משום מה אתם חושבים זאת, אתם בטוחים שנכון לנופף בקולי קולות בתרחישי הזעם הללו?

אז נכון, אם באמת יבוא בג"ץ ויורה לקפל את חוק ההסדרה ולהשליך אותו לפח ההיסטוריה של חוקי ישראל (או למקצה שיפורים מבית מדרשו של ח"כ זה או אחר), אז אולי תוכלו להדק את העניבה ולומר בשביעות רצון (מיותרת) שידעתם שכך יהיה והזהרתם וכו' וכו', אבל האם לא ברור לכם שהטיעונים שלכם הופכים כלי ניגוח בידי השמאל, עיתונאיו ופרשניו? הרי אחרי שאתם עצמכם, כאנשי ימין, קובעים את כל אותן קביעות מוזרות על חוסר הסיכוי ועל האג וקולוניאליזם וגזל קרקעות, מה תרצו שיקרה כעת בבג"ץ? שהוא יהיה יותר ימני מכם?

השופטים הרי קוראים ושומעים את הצהרותיכם המלומדות ומגיעים למסקנותיהם לגבי רוח העם. בינם לבין עצמם הם חושבים שהעם, ימין ושמאל, ערוך ומוכן לפסילת החוק, ואולי כמעט דורש זאת מהם, אז מה תרצו מהם?

אעדיף להתעטף באצטלה של תמימות ולחשוב שאכן כל אותם תוקפי ההסדרה מימין עושים זאת מטעמים מהותיים וענייניים ושלא מתגנב לכאן קורטוב של קנאה בכמה חברי כנסת שהצליחו להוביל לחקיקת חוק שדובר בו כבר בעבר, אך איש לא העז לעשות אתו כלום כי מי יודע מה יקרה ביום שאחרי.

בין אם זו ענייניות ובין אם זו קנאה, נדמה לי שזו שעת הימין להצטרף למאבקי ההסברה להגנתו של החוק המתבקש וההגיוני הזה, ואם בימין הביקורתי והמקונן מתקשים להצטרף לפחות מעטו בדיבורים והשאירו את הבמה לאלו שמתכוונים להיאבק על חוק ההסדרה בתקשורת, בפוליטיקה, ברחוב ובבית המשפט. הם ממש לא צריכים את הרוח הגבית העוינת הזו כשהם יוצאים למאבקים הללו.