פירות יבשים
פירות יבשיםthinkstock

לקראת ראש השנה לאילנות שיחול בסוף השבוע מפרסמים במד"א הנחיות בטיחות מיוחדות.

כידוע, בט"ו בשבט נהוג לאכול פירות יבשים ופיצוחים מסוגים שונים. מידי שנה מוזעקים צוותי מד"א לילדים קטנים, קשישים וחולים הסובלים מבעיות בבליעה שכתוצאה מאכילת פיצוחים ופירות יבשים נחנקים ועומדים בסכנת חיים.

מצב זה מצריך טיפול מידי להוצאת הגוף הזר מגרונו של הנפגע ובמד"א קוראים לציבור לנקוט בכללי הבטיחות ולפקוח עין כשנותנים פירות יבשים ופיצוחים לילדים קטנים ולקשישים, העלולים חלילה לגרום לחנק.

  • עקב סכנת חנק, במד"א ממליצים להימנע ואף להרחיק פיצוחים ופירות יבשים מהישג ידם של ילדים מתחת לגיל 5.
  • יש להקפיד שאכילת פיצוחים ופירות יבשים ע"י ילדים בגילאים 5 עד 8, שלהם קנה נשימה צר וקיימת סכנת חנק, תהיה בהשגחת מבוגר. כמו כן חשוב להקפיד להשגיח על קשישים וחולים הסובלים מבעיות בבליעה בזמן אכילת פירות יבשים ופיצוחים.
  • יש לחתוך את האוכל לחתיכות קטנות, להימנע מהשארת פרי בצורת עיגול והקפדה יתרה על לעיסת המזון היטב. יש לתת יתר תשומת לב בהגשת פירות יבשים כמו צימוקים, חמוציות, תאנים מיובשות, משמשים יבשים וכו' עקב מרקמם הדביק שעלול לגרום לחנק וחסימת נתיב אוויר.
  • יש לשים לב כי בזמן שהילד אוכל פיצוחים ופירות יבשים אין הוא מסתובב, משחק או מתרוצץ. עליו לשבת בזמן האוכל, דבר שיפחית את סכנת החנק.

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "על מנת להימנע מתאונות ופגיעות הנגרמות כתוצאה מחוסר תשומת לב אנו מבקשים מהציבור לנקוט משנה זהירות בעיקר עם ילדים מתחת לגיל 5. צוותי מד"א ערוכים לכל אירוע ותרחיש ובכל צורך רפואי יש לפנות למוקד החירום 101. אני מאחל ט"ו בשבט שמח ובטוח לכלל הציבור בישראל".