ח"כ הרב בן דהן
ח"כ הרב בן דהןצילום: הדס פרוש. פלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס סגן שר הביטחון, חבר הכנסת הרב אלי בן דהן להסלמה בדרום והסיכויים למערכה של ממש, להפגנות המגזר החרדי לטובת העריק משירות צבאי ובכלל על סוגיית גיוס בחורי הישיבות וגם לפרשת חוק ההסדרה והחלטת היועץ המשפטי לממשלה לא רק שלא לייצג את הממשלה אלא גם להביע בבג"ץ עמדה מנוגדת לזו של הממשלה.

הפרק הראשון בשיחה עם סגן השר התמקד בהסלמה היחסית בגבול הרצועה והערכותיהם של שרים ומומחים כי עימות צבאי של ממש הוא רק שאלה של זמן.

"כרגע חמאס מבקש לשמור על שקט. השנתיים האחרונות מאז 'צוק איתן' מראות שהאזור ברמת שקט שלא היה שנים רבות מאוד. זה נובע מכך שב'צוק איתן' חמאס נענש מאוד והרבה מהתשתיות שלו נהרסו. בנוסף, חמאס ראה שגם על טפטופים דלילים אנחנו מגיבים והם חוטפים מכה אחת אפיים, הרבה מעבר למה שהם ניסו לעשות, כך שהבינו שזה לא משתלם להם".

הרב בן דהן מזכיר את הדוגמא מהימים האחרונים: "לפני יומיים היה ניסיון לירי של רקטה ולאחר מכן היו שבע תקיפות של צה"ל אם על ידי חיל האוויר ואם מהקרקע, עמדת חמאס נהרסה, זו הייתה תגובה חזקה ומהירה מאוד. לכן לא נראה שאנחנו לקראת הסלמה למרות שבמזרח התיכון לא תמיד ההיגיון שולט", מזכיר הרב בן דהן.

באשר לתיעוד המצולם של היערכות חמאס על גבולות הרצועה מבהיר סגן השר כי "לא אמרתי שחמאס הפך להיות שווייץ ולא שוחרי שלום, גם לא שלום עכשיו, ונכון שהם מתעצמים. עדיין, האם ניסיונות השיקום שלהם יובילו לקראת פעולה נגד אזרחי ישראל בחודשים הקרובים או השנה הקרובה? לפי מה שאני יודע ומה שנראה בעיניי הדבר הזה לא קיים".

לא מבין את רבני הקומץ הלוחם נגד הגיוס, פועל נגד התורה ועושה חילול ה'

באשר לפרשת הפגנות החרדים למען הבחור העריק שסירב להגיע ללשכת הגיוס להסדרת ענייניו, מתייחס הרב בן דהן בין השאר גם בהיותו מושא למתקפות אישיות סביב נושא גיוס חרדים לצה"ל. "אותו עריק, במה מדובר?", מבקש הרב בן דהן להזכיר: "בבחור שהצית פח אשפה ודרדר אותו לכביש וסיכן נוסעים בכביש. לא מדובר באחד מל"ו צדיקים או בעילוי מתמיד. לכן עם כל הכבוד, כשאתה גם עריק, גם לא לומד תורה וגם מסכן אנשים, אתה מצפה שימחאו לך כפיים? אין לי יכולת הבנה של רבניו ומנהיגיו והקומץ הזה שפועל בניגוד לתורה שהם מדברים בשמה. אין בשום מקום בתורה היתר לפגוע באחר, מילולית או פיזית".

"הם לא רוצים ללכת לצבא, שלא ילכו, רוצים ללמוד שילמדו, אבל אי אפשר גם לא ללמוד תורה, גם לא להתגייס לצבא וגם לפגוע במי שרוצה להתגייס. זה בניגוד לכל מה שלמדנו בתורת ישראל. צר לי על הדרך שבה הרבנים הללו מובילים את הבחורים הללו ומאפשרים, בשתיקה או בעידוד, מעשים כאלה. זה חילול ה' גדול ולא קידוש ה'. הם מבאישים את ריחם של בני הישיבות שבאמת לומדים תורה וגורמים לכך שהציבור יתקומם נגדם ויגיע מצב שבו אף אחד לא יסכים להתנהגות הקלוקלת הזו ויצטרכו לשנות את המצב גם מהבחינה החוקית".

ואולי, נשאל הרב בן דהן, נכון לוותר על דרישת הגיוס מבחורי הפלג הקיצוני הזה? הרי איש אינו מדמיין את אותם מפגינים לוהטים מתייצבים לשירות בגולני. הרב בן דהן משיב בתהייה: "מה ההיתר לכך? אם אדם לומד תורה אפשר למצוא בדוחק היתר לכך שהוא אינו נלחם במלחמת מצווה. הרי זו מצווה דאורייתא. התלמידים הללו מדקדקים בדקדוקי דקדוקים של מצווה דרבנן וכאן יש מצווה דאורייתא שהם לא מקיימים. אז אם אתה לומד תורה כל היום והלילה אפשר להבין את העמדה הזו, אבל לא ללמוד תורה, להסתובב ברחובות, לפגוע במתגייסים ובמדינה? מה כפיות הטובה הזו מול מי שמתגייסים לצבא כדי להגן עליהם, כדי שהם ובני משפחותיהם לא יהיו בסכנת חיים. מאיפה נובעת כפיות הטובה הזו? זה מנוגד לכל מה שהתורה מלמדת אותנו. זה קלקול המידות. זה לא מוסרי".

מעריך את היועמ"ש אבל החלטתו להתנגד לממשלה לא מובנת

בהמשך השיחה עמו נדונה גם סוגיית חוק ההסדרה והתנהלותו של היועץ המשפטי לממשלה, התנהלות שנראית תמוהה גם בעיני: "באופן אישי אני מאוד מעריך את היועמ"ש מנדלבליט. הוא אישיות ומשפטן דגול, משפטן שבהבנה שלו בסופו של דבר מי שקובע את המדיניות בישראל הוא הממשלה ולא הייעוץ המשפטי. חבל לי מאוד שכאן הוא הביא את עצמו לפינה לא מובנת ולא ראויה. מותר להתנגד, אבל להופיע בבית המשפט ולומר עמדה מנוגדת לממשלה שאותה הוא אמור להתנגד? זה לא מובן".

לטעמו של הרב בן דהן התנהלותו של של היועמ"ש מחזקת את עמדתם של הסבורים, כמוהו, שיש להפריד את תפקידי היועמ"ש. "אם הוא לא היה עומד בראש התביעה ולא היה צריך להכריע אם להעמיד לדין את ראש הממשלה ואישים אחרים לדין הממשלה הייתה אומרת לו שיתכבד וישב במקומו. במציאות הזו, שבה יש חקירות נגד ראש הממשלה ואפשרות להעמדה לדין שתוחלט על ידי היועמ"ש, אנחנו כובלים את עצמנו במציאות בלתי אפשרית", אומר סגן השר המביע תקוה שבקדנציה הבאה תוכל מפלגתו לגייס את הרוב להעברת חוק הפרדת סמכויות היועץ המשפטי לממשלה, מה שלא מתאפשר כעת בשל סירוב השותפות הקואליציוניות.

"בשום מקום בעולם אין מציאות שבה לאדם אחד יש כל כך הרבה כוח ועוצמה. אז אנחנו שונים מכל העולם ומה שמקובל בארה"ב גרמניה ומדינות אחרות לא טוב לנו?", תוהה הרב בן דהן ומציין כי גם במקרה תשעת הבתים בעפרה סירב היועמ"ש דאז לייצג את הממשלה בפני בג"ץ ואכן התקבלה הכרעה שכיום היא חלוטה ובגללה לא ניתן למנוע את הרס הבתים.

"לצערינו הרב קיבלנו פסק דין חלוט שהוא תוצאה של מדיניות עתיקה. היועמ"ש הקודם לא היה מוכן להגן על העתירה הזו וקיבלנו את פסק הדין הזה שאין בו שום אלמנט של צדק. הרי כולנו מבינים שהטוענים שהם בעלי הבתים, גם אם יוכיחו את בעלותם, לא יוכלו לבצע שום דבר בשטח הזה שנמצא בליבו של הישוב, והם גם לא יקבלו פיצוי. זה מראה עד כמה חוק ההסדרה טוב גם לערבים, כי כרגע, במציאות הלא נורמאלית שבה הרש"פ חוקקה חוק דין מוות למוכר קרקעות ליהודים הם לא יוכלו למכור את האדמה ולא יוכלו לגור בתוך ישוב יהודי. לפחות חוק ההסדרה נותן להם פיצוי. זה מראה עד כמה האבסורד לא מתקבל על הדעת".