בחקירה מסתבכת. איתמר שמעוני
בחקירה מסתבכת. איתמר שמעוניצילום: פלאש 90

ראשי עיריות צפת ואשקלון נחקרים בפרשיות שחיתות בהן הם מעורבים לכאורה.

ראש עיריית צפת, אילן שוחט, נעצר ומעצרו הוארך ונגד ראש עיריית אשקלון, איתמר שמעוני, הוגש כתב אישום והיועץ המשפטי לממשלה מבקש להשעות אותו מתפקידו.

ד"ר יניב ריינגוורץ, ראש התוכנית למנהל שלטון מקומי בבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה, מציג בראיון ליומן ערוץ 7 את הפרצות המובילות לכשלים התנהלותיים בקרב ראשי רשויות מקומיות, אך עם זאת מוסיף ומתאר אלמנטים מעודדים דווקא בתחום זה לקראת העתיד.

"בשלטון המקומי יש לצערינו מספר פרצות שמאפשרות לראשי עיר לקחת את החוק לידיים ואנחנו רואים את התוצאות של זה, לכאורה", אומר ד"ר ריינגוורץ ומציג כמה מהפרצות המרכזיות הנוגעות למחסור באיזונים ובלמים בין כוחו המופרז של ראש רשות לבין יכולת הבקרה על פעילותו.

"הפתגם המוכר אומר שראש רשות יכול לעשות בעירו דברים יותר מאשר ראש ממשלה במדינה שלו. הכוח של ראש רשות הוא מאוד חזק ומנגד מועצת הרשות חלשה וכוחם של בעלי התפקידים מוגבל, וכוח כידוע משחית וכוח בלתי מוגבל משחית באופן בלתי מוגבל...".

ד"ר ריינגוורץ מזכיר כי "למעלה מעשור יש הצעת חוק העיריות שאמור להסדיר את העניין ולתת כוח לבעלי התפקידים כמו מבקר העירייה ואחרים, אבל הצעת החוק לא מקודמת כי לראשי הרשויות יש כוח פוליטי שאתו השלטון המרכזי לא רוצה להסתבך".

"הפירצה השנייה היא כל נושא התכנון והבנייה ברשות המקומית. לראש העיר יש הרבה כוח ובהחלטה אחת הוא יכול להעביר מיליונים מצד לצד. מספיק שמאשרים בניה של קומה או עשר קומות ויש לכך משמעות גדולה וכשידו של ראש העיר על השיבר הדבר משחית. יש אלפי מנגנונים לשחד ראש רשות מקומית, אפשר לתרום לראש העיר לפני הבחירות, אפשר לממן לו דבר כזה או אחר. זה יכול להיות סיוע במשכנתא או דירה במתנה".

לדברי ד"ר ריינגוורץ הפתרון טמון במספר פרמטרים ואחר מהם הוא עובדי הרשות ש"הם חלק מהפתרון". לטעמו קיים שיפור עצום בדרג המקצועי של הרשויות וכן במעורבות ואיכפתיות האזרחים. "כמעט בכל הרשויות האזרחים מודעים לדברים עוד לפני שנפתחת חקירה משטרתית ולפעמים עוד לפני עובדי הרשות. אני קורא לתושבים להציף מידע על ראשי עיריות מושחתים וכשהם לא ייבחרו יבוא הפתרון".

עוד הוא מציין כי במסגרת המאמצים לשיפור איכותם של הדרגים הביצועיים ברשויות המקומיות, פועלת מטעם משרד הפנים תכנית 'עתידים' ובה "אנשים מוכשרים מכל הארץ מקבלים הכשרה ונכנסים לשלטון המקומי ומבצעים מהפך ארגוני בתוך הרשות. הם מקבלים תפקידי מטה כמו עוזר לראש העיריה, עוזר מנכ"ל, פיתוח משאבים וכו'. תלוי בצרכיה של הרשות".

לזאת ריינגוורץ מוסיף ומציין כי "יש למעלה מ-120 אלף עובדים בשלטון המקומי, ורובם אנשים טובים, ישרים ערכיים ואיכותיים ויחד עם בוגרי 'עתידים' עושים מהפך של ניהול, והרבה רשויות מתפקדות יותר טוב מהממשלה באספקת שירות לאזרח, והדברים נמדדים בשביעות רצון של האזרח".