אופטימיות לא מתפשרת. 'תלמיד לחיים'
אופטימיות לא מתפשרת. 'תלמיד לחיים'מאת: מלכה סימן-טוב. בהוצאת ידיעות

תלמיד לחיים,

מלכה סימן-טוב,

הוצאת ידיעות

"מורה טוב, מורה לחיים" הוא המשפט ששגור בפי כול, אבל מלכה סימן-טוב החליטה להפוך אותו על פיו.

היא מאמינה שיש ללמוד לא רק מהשתלמויות, מספרים ומתארים, אלא מהתלמידים שלימדה. מכל אחד מהם לקחה משהו, ולא, היא לא לימדה בבית ספר למחוננים.

סימן-טוב התחילה לעסוק בהוראה בגיל חמש, במרתף הבניין שבו גדלה בקנדה, אז לימדה את אחותה ואת ילדי השכנים בימי א' החופשיים מבית ספר. ההמשך הממוסד יותר התפרש על פני יותר משלושה עשורים, שבמהלכם עסקה בעיקר בחינוך מיוחד והוראה מתקנת. אחרי פרישתה התיישבה לכתוב ספר שיש בו גם ניסיון חיים עשיר וגם חוויות אישיות ומקצועיות.

סימן-טוב לימדה תלמידים שלא הסתדרו עם המערכת. היא פגשה בחדרה את אלה שהמורה הרגילה לא יכלה ללמד או אפילו לסבול את נוכחותם. כשהם הגיעו אליה היא נתנה להם חום וביטחון, והפגינה יצירתיות רבה בהוראת הקריאה והחשבון.

סימן-טוב לא הסתפקה בהוראה מחוץ לכיתה. היא תמיד שאפה להשפיע על הראייה של המורים, על הדרך שבה הם מתייחסים אל הילדים האלה, ובמיוחד על שילוב הילדים בכיתה. בחלק מהמקרים היא הכניסה לביתה תלמידים בשעות אחר הצהריים, לארוחה חמה ולמשחק משותף.

כדי לכתוב את ספרה קבעה סימן-טוב פגישות מרגשות עם תלמידים שהשפיעו עליה במיוחד. היא מביאה את הסיפור שלהם אז והיום, מספרת איך התמודדו הילדים עם הקושי ולאן הגיעו. הפגישות מביאות את נקודת מבטם של הילדים על מה שהתרחש. המשוב הנדיר הזה על השפעתה של המורה מעניק פרספקטיבה למי שעוסק בחינוך ולא יודע מה יצמח מכך.

נראה שסימן-טוב לקחה את מקצוע ההוראה הכי רחוק שאפשר. ספרה מעורר השראה להורים ולמורים. הגישה האופטימית והלא מתפשרת על הטוב ביותר למען הילדים החלשים, הופכת את הספר הזה לספר לחיים.

[email protected]