בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: אתר הכנסת

בבסיס השאלה עומדת ההנחה שרוב הסיכויים שהחוק עתיד להיפסל בבג"ץ.

אך אני משוכנע שאם בג"ץ יבחן את החוק מבעד לפריזמה משפטית מקצועית נטולת אג'נדה פוליטית, יהיה לו קשה מאוד לפסול את החוק. מדובר בחוק שבבסיסו הוא פוליטי-מדיני ושעומד בסטנדרטים של המשפט החוקתי הישראלי. אם בג"ץ יפסול את החוק זה יהיה על בסיס שיקולים פוליטיים ולא ענייניים, כדוגמת הרצון שלא להביך את היועץ המשפטי לממשלה שטיפס על עץ גבוה בהתנגדותו הקולנית לחוק, ושעלול ליפול ולשבור את הרגליים אם החוק לא ייפסל.

הטענות האוטומטיות על כך שהחוק עתיד להיפסל, מבטאות חוסר אמון ביכולתו של בג"ץ לנהל הליך ענייני והוגן בחוק הזה. כשרואים שהאמירות הללו באות מכל הכיוונים, מימין ומשמאל, מצד פשוטי העם, עיתונאיו ומנהיגיו, אפשר להבין שלא נשארו מקומות רבים שבהם בג"ץ עוד זוכה לאמון הציבור.

מאחר שאני מאמין שלבית המשפט יש תפקיד מכריע בהגנה על זכויות אדם במדינה דמוקרטית, ומאחר שאמון הציבור הכרחי ליכולתו של בית המשפט למלא את שליחותו, אנחנו צריכים להציל את בית המשפט מעצמו. את זה נעשה בעז"ה בשורה של צעדים שיחזירו אותו לתפקידו המסורתי ויזכו אותו שוב באמון הציבור.

צעד ראשון במהלך הזה הוא חקיקת פסקת ההתגברות, שתאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שבג"ץ פסל. פסקה כזו נכתבה על ידי אהרון ברק בתפקידו כיועץ המשפטי לממשלה, והוכנסה אל חוק יסוד חופש העיסוק בימי ממשלת רבין ובתמיכה רחבה. אין סיבה שלא לשכפל את העיקרון הזה גם לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. בדרך זו נוכל לחוקק מחדש את חוק ההסדרה גם אם בג"ץ יפסול אותו והפעם כשהוא מחוסן מפסילה נוספת. גם בלי פסקת ההתגברות ניתן יהיה לחוקק את החוק מחדש בשינויים כאלה ואחרים כפי שהכנסת עשתה בסוגיית המסתננים.

בדרך זו או אחרת לא ניתן לבג"ץ להכריע בשביל עם ישראל מה יהיה עתידה של ההתיישבות ביהודה ושומרון.

בצלאל סמוטריץ'

ח"כ מטעם הבית היהודי, מיוזמי חוק ההסדרה