עליזה לביא
עליזה לביאצילום: חזקי ברוך

הצעת חוק חדשה של חברת הכנסת עליזה לביא (יש עתיד) בשיתוף עם סיעת התעוררות בירושלים, מבקשת לשנות מהיסוד את מערך הכשרות בישראל ולהסדיר את התנאים לכניסתם של גופים חדשים לתחום.

ההצעה תעלה בראשון הקרוב לוועדת שרים לענייני חקיקה.

במצב הקיים, חוק איסור הונאה בכשרות קובע כי הרשאים לתת תעודת הכשר הם מועצת הרבנות הראשית לישראל או רב שהסמיכה לכך, כאשר קיים איסור גורף על הצגתה של כל תעודה חלופית.

דו"ח מבקר המדינה משנת 2008 העלה כשלים חמורים בתחומים הקשורים בנותני תעודת הכשרות, אכיפת חוק איסור הונאה בכשרות, תהליכי הנפקת תעודת הכשרות, תשלומי אגרות, מעמדם של המשגיחים, גורמים פרטיים המנפיקים תעודת הכשר (בד"צים) וכן אופן עבודת הרבנים ועובדי המועצות הדתיות.

כיום סובל המערך מהיעדר סטנדרט אחיד של בקרה ופיקוח, ניגוד אינטרסים מובנה בין מפוקח ומשגיח, בצד חשדות לסחטנות ולפלילים, מה שמביא לתסכול רב בקרב בעלי עסקים, המעידים כי חשים כבני ערובה של מערכת מסואבת, ללא כל חלופה ראויה. לדברי יוזמי החוק, ההתנהלות הקיימת משליכה במישרין על יוקר המחיה, איכות הכשרות ואמון הציבור במערכת, המחפש אחר פתרונות חלופיים.

ההצעה הנוכחית, עליה חתומים ח"כים מסיעות הבית השונות, מבקשת להקים רשות לפיקוח על מתן שירותי כשרות וכן להרחיב הסמכויות להעניק תעודת הכשר לכל מי שקיבל רישיון לכך, ובכך לאפשר תחרות והתייעלות בענף.

זוהי הצעה ייחודית לפיה האחריות להגדרת הכשרות אינה על המדינה כי אם על גופי כשרות פרטיים אשר ייקבעו מהי כשרות, מי הסמכות שהגדירה את כללי הכשרות וכיצד מתכוון גוף הכשרות לאכוף כללים אלו. תפקיד המדינה יהיה לוודא שגופי הכשרות אכן עומדים בהתחייבותם כלפי צרכני כשרות.

לדברי ח"כ עליזה לביא, יו"ר שדולת עם, דת ומדינה בכנסת, "הכשרות בישראל הפכה למערך מסואב ומנופח, הסובל מניגודי אינטרסים מובהקים ביחסים בין מפקח ומפוקח, מהיעדר סטנדרט אחיד של בקרה ופיקוח ובמקרים הקיצוניים גם חשדות לפלילים. כתוצאה מכך אמון הציבור במערכת נשחק בהתמדה, ובהתאמה נשחקים מעמד הרבנות ואיכות הכשרות. בסוף, אנו נותרים גם עם עלויות של מליארדים למשק המשפיעות במישרין על יוקר המחיה, וגם ללא מוצר כשר ביד. נדרשת כאן רפורמה עמוקה מן היסוד והחוק הזה הוא צעד משמעותי בכיוון".

אלעד מלכא, חבר סיעת התעוררות במועצת העיר ירושלים, הסביר כי "הכשלים במערכת הכשרות מדוברים בכל מישור: מנהל תקין, כלכלי וערכי כבר שנים רבות. הצעת החוק הזו היא הנסיון המקיף הראשון להתמודד עם הסוגיות דרך העברת הכוח מהממשלה לאזרחים. תפקיד המדינה יהיה לפקח על גופי הכשרות בהיבטים של שקיפות ובקרה ותו לא. במשך אלפי שנות גלות ייצר העם היהודי מוסדות כשרות וולנטרים שעשו עבודה מעולה ואין סיבה שהיום, כאשר אפשר לשכלל את שוק הכשרות הפרטי ללא גבולות, מדינת היהודים תעצור זאת. אם תתקבל הצעת החוק נהנה ממגוון כשרויות רב יותר, מהתייעלות גופי הכשרות, הוזלת יוקר המחיה וחשוב מכל- מכשרות בסיסית איכותית יותר".