הטקס בבודפשט
הטקס בבודפשטצילום: תנועת בני עקיבא העולמית

160 בני נוער יהודי מכל רחבי אירופה קיימו בתחילת השבוע טקס מיוחד לציון 120 שנה לקונגרס הציוני העולמי הראשון שנערך בבאזל בשנת 1897.

הטקס נערך בעיר בודפשט בסמוך למקום בו עמד ביתו של חוזה המדינה ויוזם הקונגרס, בנימין זאב הרצל, והוא כלל את הקראת נאום הפתיחה של הרצל בקונגרס ואף נאום תגובה שהכינו הצעירים לנאומו, אשר מתאר את המצב הנוכחי של היהודים בישראל ובעולם.

המשתתפים בטקס, אשר נערך בשיתוף ההסתדרות הציונית העולמית, הם מדריכי ושליחי תנועת בני עקיבא העולמית ברחבי אירופה אשר הגיעו להונגריה לסמינר מנהיגות שמועבר אחת לשנה ע"י התנועה. הצעירים הגיעו, בין היתר, מגרמניה, שבדיה, פינלנד, הולנד, איטליה, אוסטריה, בלגיה ועוד.



בנאום התגובה שנשאה לנאומו של הרצל, אמרה אחת המדריכות כי "כן, היהדות הינה כיום 'עם', תיאודור הרצל, היא כיום עם מאוד גדול. אבל היהדות היא לא רק עם גדול - היא עם היושב בארץ משלו, במדינה משלו, במדינה עצמאית שאחראית על גורלה".

המדריכה הוסיפה וציינה כי המצב עדיין אינו אופטימלי. "תיאודור הרצל, זה עדיין אינו מושלם, עדיין לא. גם אחרי 120 שנה ישנם יהודים רבים שטרם הגיעו למדינת ישראל ואנו, בתנועת בני עקיבא העולמית, פרוסים בלמעלה מ-25 מדינות ומחזקים את הקשר עם היהודים שהתרחקו מיהדותם ברבות השנים ומקרבים אותם ליהדות".

לסים אמרה המדריכה כי "עוד עבודה רבה לפנינו, אך אנו, מדריכי תנועת בני עקיבא העולמית מכל רחבי אירופה, ממשיכים את צוואתך: לחלום, לא להפסיק לחלום - כי רק החולמים ומי שזורם בדמם הלהט, הרוח והאמונה בעם ישראל ובמדינתו יוכל גם לחלום וגם להגשים את חלומותיו. שהרי למדנו זאת ממך, אם תרצו, אין זו אגדה".

הטקס נערך ברחוב דוהאן בבודפשט - הרחוב בו עמד בית הולדתו של הרצל, אשר הפך ברבות הימים למוזיאון היהודי - לא הרחק מהכיכר על שמו של הרצל. הטקס התקיים בסמוך לאנדרטת הערבה הבוכייה שהוקמה לזכר יהודי הונגריה שנרצחו בשואה ואשר על עליה חרוטים שמותיהם.

רועי אביקסיס, מזכ"ל תנועת בני עקיבא העולמית, אומר כי "מזה למעלה מ-60 שנה שתנועת בני עקיבא העולמית פעילה ברחבי העולם למימוש החזון של הרצל. גם כיום החזון הזה טרם מומש במלואו. היה לנו חשוב לחזור למקום בו הכל החל בכדי לחזק את המחוייבות שלנו ושל המדריכים שלנו להמשך מימוש החזון".

הקונגרס הציוני העולמי ב-1897 היה הצעד המשמעותי הראשון בדרך להפיכתה של התנועה הציונית לתנועה מדינית מאורגנת בעלת מוסדות פוליטיים וביצועיים פעילים. בקונגרס השתתפו 208 נציגים מ-16 מדינות.

הקונגרס אישר את "תכנית באזל" שכללה את יישוב ארץ ישראל בעובדי אדמה, העלאת יהודים ארצה, הגברת הרגש הלאומי בקרב יהודים ופעילות מדינית בקרב הממשלות להכרה בארץ ישראל כבית הלאומי של היהודים.