טראמפ
טראמפReuters

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ העניק ראיון ראשון לתקשורת הישראלית מאז הושבע ונכנס לתפקידו.

"אני מכיר את ישראל טוב מאוד ומעריך אותה, אני רוצה להשיג שלום בין ישראל לפלשתינים ומעבר לכך", אמר טראמפ בראיון לעיתון "ישראל היום".

טראמפ הבטיח כי לאחר שמונה שנות כהונת אובמה, היחסים עם ישראל ילכו וישתפרו. "יהיו לנו יחסים טובים יותר. ההסכם עם איראן היה אסון עבור ישראל, זה בלתי נתפס, גם ברמת המשא ומתן וגם ברמת הביצוע. הכל לגבי ההסכם הזה איום. כאיש עסקים אני יודע לזהות הסכם רע והסכם טוב. את ההסכם הזה אי אפשר להבין. הוא נשגב מבינתי.

"אפשר לראות איך איראן מתנהגת: במקום להודות לאובמה, שהיה כל כך מוטה לטובתם, הם התנהגו בחוצפה אפילו לפני שהוא עזב את הבית הלבן. חבל שהסכם כזה נעשה", הדגיש.

על ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר טראמפ כי ''ראש הממשלה הוא אדם טוב, שרוצה לעשות את הדבר הנכון עבור ישראל ורוצה שלום. הוא רוצה את זה באופן מלא. תמיד חיבבתי אותו".

בנוגע להעברת שגרירות ארה"ב לירושלים אמר הנשיא האמריקני "אני חושב על זה. אני לומד את העניין ונראה מה יקרה. זו לא החלטה קלה. היא כבר הרבה שנים נדונה. אף אחד לא רצה לבצע את ההחלטה הזאת, ואני חושב על זה באופן רציני ביותר".

טראמפ התייחס גם לסכסוך הערבי-ישראלי. "אני רוצה שישראל תתנהג באופן הגיוני בתהליך השלום, ושהוא יגיע אחרי כל כך הרבה שנים. ושאולי אפילו תהיה אפשרות לשלום גדול יותר מאשר שלום ישראלי-פלשתיני. אני רוצה ששני הצדדים יתנהגו באופן סביר, ויש לנו סיכוי טוב לכך".

על רקע הצהרת הבית הלבן ולפיה ההתנחלויות הן לא מכשול לתהליך השלום, טראמפ הסביר: "יש שטח מוגבל שנשאר, וכל פעם שאתה לוקח אדמה עבור התנחלויות, נותר פחות שטח. אני לא מישהו שמאמין שלהתקדם עם התנחלויות זה טוב לשלום. אבל אנחנו בוחנים כל מיני אופציות".

הוא הבהיר כי ארצות הברית לא תגנה את ישראל. ''לישראל היתה היסטוריה ארוכה של גינויים וקשיים. אני לא רוצה לגנות את ישראל במהלך כהונתי. אני מבין את ישראל באופן טוב מאוד ומעריך אותה מאוד. הישראלים עברו תקופות קשות מאוד. אני רוצה שלום בין הישראלים לבין הפלשתינים ומעבר לכך. אני חושב ששלום עבור ישראל יהיה מצויין לישראל, לא רק טוב".

כשנשאל האם גם הפלשתינים צריכים לעשות ויתורים, השיב טראמפ "כן, ודאי. אף דיל אינו טוב אם הוא לא טוב לכל הצדדים. אנחנו כרגע בתהליך שנמשך הרבה זמן, עשורים. הרבה אנשים חושבים שאי אפשר לעשות את זה, ומסביבי הרבה אנשים חכמים טוענים שאי אפשר להגיע להסכם. אני לא מסכים איתם. אני חושב שאפשר להשיג הסכם, ושצריך להשיג הסכם".