אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

כולנו רוצים שילדינו יצליחו ויהיו מאושרים, אך הדרך לשם שונה עבור כל משפחה. האם הכי חשוב לחתור להשגת מטרותיך ללא לאות או שאולי יותר חשוב להיות נחמד ולעזור לזולת? האם חשוב לפעול לפי הנורמות המקובלות בחברה או דווקא לקחת סיכונים ולחפש אחר חוויות חדשות?

התשובות קשורות לערכים שלנו – מטרות המכווינות את התנהגותנו בעולם. אחת המטרות העיקריות שלנו בחינוך ילדינו היא להעביר להם את הערכים שלנו, כך שכשיתבגרו ערכים דומים ישפיעו על ההחלטות שלהם בעולם.

ואכן נראה שיש התאמה משמעותית בין הערכים שלנו לאלו של ילדינו הבוגרים. אך מתי ערכים מתפתחים אצל ילדים וכיצד ניתן להסביר את הקשר בין ערכי הורים וילדיהם? מחקר חדש עונה על שאלות אלו באמצעות מדידת ערכים בתאומים בני 7.

מחקר חדש שנערך על ידי פרופ' אריאל כנפו-נעם מהאוניברסיטה העברית, ד"ר פלורינה יוזפובסקי מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ובשיתוף פרופ' אנה דורינג מאוניברסיטת ווסטמינסטר מראה שאף ילדים בני 7 יכולים לדרג את מידת החשיבות של ערכים שונים, באופן מאוד דומה לזה שעושים מבוגרים, בניגוד למחשבה המקובלת שערכים מתפתחים רק סביב גיל ההתבגרות.

המחקר היה בין הראשונים לבדוק דירוג ערכים אצל ילדים בגיל כה צעיר באמצעות כלי שפותח ע"י פרופ' אנה דורינג ומאפשר להמחיש כל ערך באמצעות ציור מתאים.

כאמור, הילדים שנבדקו במחקר היו תאומים, ובאמצעות השוואה בין הדמיון שבין הבחירות של התאומים הזהים לאלו של תאומים לא-זהים הוסק כי ישנם ערכים כמו חשיבה על האחר (עזרה לאחר), קידום העצמי (השגיות) ושמרנות (מסורתיות, בטחון) שניתן להסביר את הופעתם, בין היתר, על ידי גורמי תורשה. לעומת זאת, ערכים הקשורים לפתיחות לשינויים וחוויות מוסברים אך ורק ע"י גורמים סביבתיים.

אחד הגורמים הסביבתיים שקשורים לערכים הוא מידת הדתיות של המשפחה. כך נמצא כי ילדים ממשפחות דתיות מדרגים בחשיבות גבוהה יותר ערכים הקשורים לשמרנות ומסורתיות לעומת ילדים ממשפחות חילוניות שהעדיפו ערכים הקשורים לפתיחות.

בנוסף, נמצא כי בנות מדרגות ערכים של עזרה לאחר יותר גבוה מבנים, ובנים מדרגים ערכים כמו כוח והישגיות יותר גבוה מבנות.