אלקין: חלוקת ירושלים תהרוג את העיר

השר להגנת הסביבה וירושלים, זאב אלקין (הליכוד), תקף את הקפאת הבנייה בעיר הבירה, הזהיר מ"פצצה ביטחונית" במזרח העיר וקרא לחבר את היישובים שבאזור ל"ירושלים רבתי".

בכנס ירושלים ה-14 אמר אלקין כי רוב אוכלוסיית ירושלים כיום נמצאת מעבר לקו הירוק, במזרח או בצפון העיר, "זה אומר הרבה על חזיונות שווא בנוגע לחלוקת העיר. זה לא ניתן לעשות. לחלק את ירושלים זה אומר להרוג אותה".

לדבריו 40 אחוזים מהאוכלוסייה היהודית בירושלים נמצאת מעבר לקו הירוק. "עוד מעט מחצית מהתושבים מעבר לקו הירוק בירושלים יהיו יהודים. אלא הן החדשות הטובות, אבל לא התכנסנו כאן כדי לתת טפיחה על השכם אלא כדאי שניישר מבט אל האתגרים.

"האתגרים מאוד לא פשוטים, ישנו כרסום הולך ומתמיד ברוב היהודי הדמוגרפי בירושלים. אנחנו היום עומדים על סדר גודל של 60 אחוז יהודים בעיר והרוב הזה הולך ופוחת. פעם זה הלך ופחת בגלל בעיות ילודה והיום זה הפוך. הילודה היהודית בירושלים גוברת על הילודה הערבית אבל בגלל הגירה שלילית מן העיר, הרבה יותר אנשים עוזבים את העיר ולכן הרוב היהודי מתכרסם".

הסיבה לכך, ציין ריבלין, כי הקפאת הבנייה בירושלים. ''לא בונים מספיק, צריך לחזור לבנות לפחות 4,000 יח"ד בכל שנה במקום 2,000 שנבנו בכל שנה בעשור האחרון, בממוצע. זה אתגר גדול לעיריית ירושלים, לנו ולמוסדות התכנון. יש עכשיו חלון הזדמנויות - צריך לבנות בירושלים ולא 4,000 אלא 6,000 יחידות דיור".

אלקין הזהיר מ"פצצה ביטחונית" בשכונות הערביות במזרח ירושלים. "כל מי שיקח אוטו ויסע לשכונות הערביות במזרח או בצפון ירושלים, ירגיש שהוא הגיע למקום אחר. זו מציאות שלא תתכן. מדינה שמדברת על ריבונות לא יכולה להשלים עם המצב הזה ולכן צריך לשנות את המציאות בשכונות הערביות. לשנות את התשתיות ואת מערכת החינוך.

"חסרות המון כיתות ובכיתות שנבנות לומדים תוכנית לימודים שנקבעת ברמאללה. אנחנו גידלנו דור שלם של צעירים, יותר מעשרים שנה, שלמדו לפי תכנית לימודים פלסטינית. הגיע הזמן לשנות את המציאות הזאת".

השר אלקין הדגיש: ''צריך לשנות את המשילות, את החינוך, את התשתיות, ועד שלא נעשה את זה יהיו לנו כאן שתי ירושלים וכל הדיבורים על ירושלים מאוחדת לא יהיו שלמים".

לדבריו בניית הגדר בתוך ירושלים היתה ''שגיאה ענקית'' שהוציאה חלקים מהשכונות אל מחוץ לגדר, למרות שהם עדיין בשטח מוניציפאלי של העיר, ''כתוצאה מזה התפתחה מציאות של מערב פרוע, אף אחד לא שולט בשכונות האלה כמו שצריך.

"העירייה לא מספקת שם שירותים כי היא לא מסוגלת לעשות את זה. הגענו שם למצב של עוני ותשתיות יותר גרועות מאשר ברשות הפלסטינית. אנחנו במו ידינו מכינים פה פצצה דמוגרפית וביטחונית כלפי אוכלוסיית ירושלים".

אלקין קרא לחבר את ירושלים ליישובים שמסביבה. "לשבת בחיבוק ידיים זה בלתי אפשרי. ירושלים לא יושבת בדד ויש סביבה יישובים ישראלים רבים. אחת מהמשימות הגדולות בעיני זה לקדם את ירושלים רבתי שתכלול את מעלה אדומים, גבעת זאב, אפרת וגוש עציון, לפתח את את האזורים הללו כיחידה אחת שבסופו של דבר תביא למעשה הטבעי והנכון - החלת הריבונות הישראלית".