הרצוג: מפעל ההתנחלויות מסכן את ישראל

יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, נאם בצהריים (שני) בכנס ירושלים ה-14 של העיתון "בשבע", וקרא לקדם באינטנסיביות את מתווה שתי המדינות.

"מדינת ישראל נמצאת היום יובל שנים אחרי מלחמת ששת הימים בצומת דרכים היסטורי מכריע. עלינו להיות כנים ומדויקים ולהתבונן במציאות כמות שהיא. עלינו להפסיק לשקר לעצמנו. הגיע הזמן להיפרד מהשקרים של הימין הקיצוני והשמאל הקיצוני", פתח הרצוג.

לדבריו, "הגיע הזמן לאפסן את הכזבים ואת העיוותים שהפכו למקובלים בשיח המדיני הבינלאומי. חשוב לי לאמר שנקודת המוצא שלי תמיד הייתה שיהודה ושומרון הם חבלי מולדתנו, ערש תרבותנו ותורתנו וירושלים בירת עמינו אלפי שנים ולדורי דורות. אבל –בהינתן זאת, אני בא היום לומר אמיתות קשות ונוקבות שחלקן יהיו קשות לקהל הנכבד שנמצא כאן אבל מחובתי לומר אותם כפטריוט ישראלי".

"אמת אחת היא על מפעל ההתנחלויות שהגיע למימדים אשר מסכנים את עצם קיומה של ישראל כמדינה יהודית. המשך הבנייה הפרועה בכל ההתנחלויות הפרושות בכל הארץ כל הזמן, יביא להחלפתה של מדינת הרוב היהודי במדינת רוב ערבי", ציין הרצוג.

"אמת שניה היא על השליטה המתמשכת בעם אחר. זו הגיעה לנקודה מסוכנת ומאיימת היום על אופייה המוסרי של ישראל ועל זהותה כמדינה דמוקרטית. אמת שלישית היא הצורך להכיר בכך שהניסיון להגיע לשלום קבע במהלך אחד, באיבחה אחת, בוועידה אחת או בתהליך הכולל נוסחאות ופרמטרים מוסכמים להסכם קבע, לא צלח ונכשל שוב שוב", הוסיף הרצוג.

לדבריו, "לקראת ביקורו של נתניהו בוושינגטון, גם בוושינגטון וגם בירושלים חייבים לחשוב על מפת דרכים מדינית חדשה, אשר תקרב אותנו בשלבים משמעותיים אל פתרון שתי המדינות, בתהליך הדרגתי ולא באיבחה. לא הפקעה ולא סיפוח של מיליוני פלסטינים שידרשו זכויות אזרחיות מלאות. רק פתרון שתי המדינות הוא שיהווה את המוצא לסיום הסכסוך המדמם וארוך השנים והתשתית לכך קיימת היום יותר מאי פעם בעבר".

"חלקים מסוימים בימין בישראל רוטטים מהתרגשות לנוכח ההזדמנות לספח. לחסל סופית את חזון שתי המדינות. דבריו של בנט ובכירים בליכוד מצביעים על כך במפורש. הם רוצים להתנפל, להסתער ולחסל כל אופציה להיפרדות ולשלום. אויבינו מבקשים לפרק את המדינה היהודית. התפיסה שמוביל בנט וחבריו עושה זאת גם כן. החזון של מדינה אחת לשני עמים שהיא זו שדוחפים אליה בנט ובכירי הליכוד משרתת את המטרה ששואפים אליה אויבי ישראל. אובדן זהות מדינת ישראל כמדינת הלאום היהודית", קבע הרצוג.

הרצוג הדגיש, "על ראש הממשלה נתניהו עם המראתו בשעה זו- וברכת הצלחת הדרך מטעמי שלוחה אליו- להחליט אם הוא ממשיך להיגרר אחר נפתלי בנט והימין הקיצוני שששים לספח אל מדינת ישראל מיליוני פלסטינים או שהוא פועל במנהיגות ובאחריות ובפגישתו עם נשיא ארה"ב הוא חוזר על המחויבות של ישראל לפתרון שתי המדינות. פתרון שיבטיח את המשך קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית עם רוב יהודי. האינטרס הלאומי העליון של מדינת ישראל".

בהמשך הציג הרצוג את תכנית עשר הנקודות שלו, לקראת הגעה לפתרון שתי המדינות, "אני מציע תהליך מעודכן שיוביל מצד אחד לרגיעה בה כל צד מקבל את חלקו בכל שלב. הפלסטינים יקבלו הכרה, סמכויות, שטח נוסף, ואופק בעוד הישראלים יקבלו מצידם בטחון ושילוב אזורי, אופק ותקווה. לא תהיה דהרה בלתי מרוסנת לעבר הבלתי נודע בדד ליין בלתי אפשרי. הכיוון ישתנה לאופטימי וההתניה של שקט מוחלט תחייב את הפלסטינים והישראלים למאמץ עילאי כנגד אלימות וטרור. והחשוב מכל – תימנע הזליגה לעבר סיפוח, לעבר גיהנום בוסניה וסוריה. תשמר הפרדיגמה של שתי המדינות והתהליך בין העמים יהפוך לאמיתי יותר. ההיפרדות תתקדם, הכלכלה הפלסטינית תתקדם, התשתית האזורית תתפתח ועקרונות יוזמת השלום ילבשו עור וגידים".

"כך נציל את הגושים ונשמור אותם בריבונות ישראל. בסופו של יום יהיה זה הניצחון האמיתי של הציונות. מציאות חדשה, ביטחון ואמון הדדי יגבשו בסופו של דבר הסכם שלום וימנעו מאיתנו אסון. 'בקש שלום ורדפהו' נאמר במקורות. נקווה שאנו ושכנינו נמשיך לרדוף ולבקש את השלום ונמצא את העוז לכך", חתם הרצוג.