המחלקה לחקירות שוטרים
המחלקה לחקירות שוטריםצילום: פלאש 90, יונתן סינדל

הדו"ח השנתי של המחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים מתפרסם בצהריים (שני), וממנו עולה כי במהלך שנת 2016 הוחלט להעמיד לדין פלילי או משמעתי 238 שוטרים.

אלפי פניות שונות נבדקו וטופלו במחלקה ב-2016, מתוכם התקבלו החלטות לגבי למעלה מ- 750 תיקים בהם נחקרו אנשי משטרה באזהרה.

כ- 30% מתיקים אלה הסתיימו בהחלטה להעמיד לדין שוטר אחד או יותר; ובסה"כ כ- 230 תיקים בהם הועמד שוטר אחד או יותר לדין (פלילי/משמעתי).

אורי כרמל, ראש המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה, אמר בסיכום השנה, "האחריות המוטלת עלינו היא מורכבת: אנחנו מחויבים להיאבק בנחישות בעבריינות שוטרים, ולחתור לחקר האמת מתוך גישה בלתי מתפשרת כלפי אלימות מיותרת, התעמרות ושימוש לרעה בכוח ובסמכות; כל זאת מתוך הבנה עמוקה לצורך לשמור על אמון הציבור במערכת האכיפה, בפרט כאשר מדובר במתלוננים הנמנים על אוכלוסיות חלשות, הסובלות משיטור יתר".

"בד בבד אנחנו מחויבים להימנע מאכיפת יתר, להישמר מ'לשפוך את התינוק עם המים', ולזכור שזימון שוטר אשר מילא תפקידו כחוק בפעילות מבצעית מורכבת, לחקירה מיותרת במח"ש, ללא בסיס סביר לחשד, עלול להרתיע מעגל רחב של שוטרים הגונים מלמלא את משימותיהם בתווך המורכב של פעילות שיטור מבצעית, המתבצעת בחיכוך גבוה עם האוכלוסייה, לעיתים תוך חווית סיכון חיים, מול הפרות חוק וסדר, בחברה משוסעת ומקוטבת", הוסיף.

בשנת 2016 התקבלו במח"ש החלטות לגבי 1552 בדיקות וחקירות פליליות, מהן ב- 773 תיקים נחקר שוטר אחד או יותר באזהרה. ביתר התיקים, ממצאי הבדיקה לא הצדיקו מעבר לחקירה באזהרה של שוטר.

כ- 68% מהתיקים שנחקרו באזהרה, הגיעו לכלל מיצוי והתבררה בהם לכאורה האמת. מדובר בחקירות אשר גילו ממצאים פוזיטיביים, אשר ניתן להתבסס עליהם לצורך העמדה לדין פלילי/ משמעתי או לחילופין על מנת לסגור את התיק מחוסר אשמה/ העדר התאמה להליך פלילי. מדובר בעלייה מתמדת של 12% מאז שנת 2012.

כ- 78% מהתיקים שנוהלו על ידי פרקליטי מח"ש הסתיימו השנה בהרשעה או בקביעה שהשוטר ביצע עבירה פלילית, וכ- 3% הסתיימו בזיכוי בבית המשפט. יתר התיקים הסתיימו בהסדרים שונים שכללו העברה לדין משמעתי, עיכוב הליכים וכד'.

בשנה האחרונה הוגשו 275 עררים על החלטות מח"ש, למרות כמות העררים הרבה והביקורת הצמודה על ההחלטות המתקבלות במחלקה, אחוז ההתערבות בהחלטות המתקבלות במח"ש הוא נמוך ביותר- רק כשלושה אחוזים מסך כל העררים נמצאו מוצדקים.