שקד בכנס ירושלים

שרת המשפטים, איילת שקד, נאמה אחר הצהריים (שני) בכנס ירושלים ה-14 של העיתון "בשבע", ובירכה את ראש הממשלה נתניהו בצאתו לוושינגטון.

"אני משוכנעת שכל הנוכחים כאן בכנס ירושלים מברכים את מר נתניהו בברכת הדרך, מקווים להצלחת הביקור ומחזקים מכאן בשעה זו את ידי ראש ממשלת ישראל", פתחה שקד.

שקד ציינה בפתח הנאום את "חלון ההזדמנויות ההיסטורי" שנוצר לדברי רבים עם בחירת טראמפ.

"עקרונית אני מסכימה עם הביטוי. התבטאתי השבוע על הצורך בשעה היסטורית זו שלא לאגף את טראמפ משמאל, שכן המפלגה הרפובליקנית עצמה הסירה את רעיון שתי המדינות מהמצע שלה ולכן עלינו להסיר כל דיבור על רעיון זה מול האמריקאים. אולם אני מציעה להרחיב את התצפית ונקודת המבט שלנו".

"אני מציעה לנו להתבונן לא רק דרך חלון הפונה לעבר וושינגטון די.סי אלא להפנות מבט כולל אל הזירה הבינלאומית. נדרש מבט פנורמי רחב בהרבה כלפי שינוים כלל עולמיים המתרחשים בכל רחבי הגלובוס. שינויים שאכן יש בהם הזדמנויות אך יש בהם גם סכנות", הדגישה שקד.

שקד הסבירה כי "בחירתו של הנשיא טראמפ היא בעיני המאורע הבולט, במידת מה רק 'קצה הקרחון', של שורת אירועים מעוררי השתאות וחובקי עולם. הנה כמה דוגמאות מהשנה החולפת: הברקזיט- אזרחי בריטניה בוחרים להתנתק מהאיחוד. בשורה של מדינות באירופה מתחזק כוחם של מפלגות הימין הלאומי. במקביל במדינות היבשת האירופאית סוגרים גבולות בהתמודדות עם תנועת הפליטים וההגירה העצומה, ומדינות אירופאיות רבות מקדמות צעדי חקיקה לשמירת הזהות והלאום".

"לכאורה מניתי כאן אירועים שונים ונבדלים אולם יש קווי דמיון משמעותיים ביניהם. חוט מקשר אחד הוא חזרה עולמית ללאומיות. תנועת המטוטלת שנעה בעשורים האחרונים לכיוון של גלובליזציה רב תרבותית של ליברליות הרואה בכל את אזרחי העולם - נעה כעת לכיוון של הגנה על הלאומיות, התרבות הייחודית והזהות הנבדלת. אליטות תקשורתיות וליברליות עומדות נדהמות אל מול הציבור הרחב שבטבעיות מבקש לחזור למקורות זהותו ולהגן על מדינת הלאום וגבולותיה. שינויים אלו מתרחשים בארצות הברית ואירופה", ציינה שקד.

"אם נפנה את המבט לכיוון החצי הכדור המזרחי, קרוב יותר אלינו, השינויים הם לא פחות דרמטיים. העולם הערבי ברצף של תהפוכות בשנים האחרונות. משטרים מתפרקים ומליציות קיצוניות במזרח התיכון כמו גם באפריקה נאבקות זו בזו. סביבנו מתחולל מאבק איתנים עקוב מדם בין הציר הסוני לציר השיעי. רדיקליות דתית אסלאמיסטית הופכת לטרור רצחני בתוך העולם הערבי, וטרור כלפי ישראל, וכלפי מטרות מערביות. יש קשר הדוק ויחסי גומלין בין המתרחש במזרח ובמערב. למשל תנועת הפליטים והמהגרים אל עבר אירופה והטרור חוצה הגבולות - הם בין הגורמים ליצירת הלאומיות המתגוננת במערב", הוסיפה השרה שקד.

"חשוב לבחון כל ארוע לגופו אך חשוב לא פחות לראות את התמונה הרחבה ולזהות את המגמה. זה לא רצף מקרי", טענה שקד, "אסור שייחצה הקו המבדיל בין לאומיות ללאומנות. אני בהחלט מודאגת ממפלגות ימין לאומי קיצוני שמתחזקות באירופה. ההיסטוריה הארוכה מלמדת אותנו כי גלים של לאומיות עשויים להיות מופנים נגד זרים ומיעוטים ולא פעם גם ישירות נגד יהודים בעולם. ישראל צריכה לוודא שהאנטישמיות בעולם לא תרים את ראשה. בכלל בזמן שבו המטוטלת נוטה לכיוון של לאומיות חשוב במיוחד להקפיד גם על שמירת זכויות המיעוטים וחירויות הפרט. יש אפוא סכנות בשינוי העולמי אך יש גם ואפילו בעיקר הזדמנויות. הזדמנות עבור ישראל".

לדבריה, "למדינת ישראל יש כעת הזדמנות נדירה לעצב את עתידה וגבולותיה לעשרות שנים קדימה. חובתנו לעשות זאת. איננו רשאים לקפוא על השמרים. אי החלטה משמעו שאחרים יחליטו עבורנו".

בהמשך הציגה שקד פעם נוספת את תכנית 'איתנות לאומית', אותה פרסה בחודש שעבר במכון למחקרי ביטחון לאומי.

"עד היום נהגו בוושינגטון להקפיד ולומר את הנוסחא: לישראל זכות להגן על עצמה בכוחות עצמה. צריך לעבור לנוסחא חדשה: לישראל זכות להחליט על העתיד של עצמה בכוחות עצמה", טענה שקד. "עלינו לא רק לשאול את ידידינו מה הם מצפים מאיתנו, או לבקש אישור מהבית הלבן למהלכים שונים- עלינו קודם כל להציב את התוכנית הכוללת שלנו לאיתנות לאומית לישראל. חובתה הבסיסית של מדינה היא לנקוט צעדים בעצמה למען עצמה".

שקד הדגישה, "עיקרון מנחה הוא שבשעה שמדינות בעולם פועלים להגנה על הגבולות שלהם עלינו לייצר הכרה עולמית בגבולות הלאומיים של ישראל. מכיוון שאנחנו כאן בכנס ירושלים, אפתח בכך שקודם כל נדרשת הכרה בבירת ישראל - ירושלים. אל לנו להסתפק בהבעת תקווה, יש להציב דרישה מכל המדינות שישראל מקיימת איתם קשרים דיפלומטים להעביר לירושלים את השגרירויות שלהם. ארצות הברית יכולה וצריכה להיות הסנונית הראשונה בהעברת השגרירויות ובעקבותיה אני מקווה יבואו רבות אחרות. אני מקווה שלא 'תדבק לשונם לחיכם' של כל מנהיגי המפלגות הציוניות – ושכבר בקרוב נשמע אותם מצהירים ברורות על תמיכתם בהעברת השגרירויות לירושלים".

"ההכרה בגבולות ישראל נדרשת גם בנוגע לגבול בצפון וברמת הגולן. אולם מעבר לכל זאת עלינו להביא לכך שהעולם כולו יכיר בנוכחותנו הלגיטימית גם ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן. זה צריך להיות היעד וזה צריך להיאמר. אנחנו כאן כדי להמשיך להיות כאן: בגוש עציון כבגוש דן, בחברון כבחולון, בקריית ארבע כבקריית שמונה. זו אמירה הצהרתית אולם על העולם לשמוע בבירור מאיתנו מהם גבולות ישראל", אמרה השרה.

"צריך להפסיק להזין את האשליה כי ישראל שוב תיסוג, תקפיא, תעקור יישובים, תתנתק, תתכנס או תמסור שטחים לאויבינו. בכל פעם שעשינו זאת זה עלה לנו בדם, טילים, מנהרות חטיפות ופיגועים ובמקביל יצר עוד לחץ מדיני עלינו. ניצחון על הטרור מתחיל בהכרה של נצח. בכך שהכול ידעו שאנו נהיה כאן, בכל חלקי מדינת ישראל מן הים ועד הירדן, לנצח".

"אסיים אפוא במה שפתחתי בו: פסגת נתניהו טראמפ. אני מברכת בדרך צלחה את ראש הממשלה. הצלחת הפגישה תהיה בדמות הודעה של ישראל על קידום מהלך מעשי של החלת ריבונות ובנייה. הצלחה בוושינגטון תחל בכך שירושלים עצמה תצא בהכרזה ברורה ובמעשים ברורים שיבטאו את העובדה שפלסטין לא תקום, שאין בכוונתנו שוב לסגת מחבלי ארץ ציון ושגבולות ישראל יכללו את כל יישובי יהודה ושומרון ובירתנו הייתה ותהיה ירושלים. אנחנו חייבים לומר זאת ולעשות זאת כי כעת יותר מאי פעם חלה עלינו דברי הנבואה העתיקה: לְמַעַן צִיּוֹן לֹא אֶחֱשֶׁה וּלְמַעַן יְרוּשָׁלַ‍‍ִם לֹא אֶשְׁקוֹט", חתמה שקד.