ריבלין וסימן טוב
ריבלין וסימן טובצילום: מארק ניימן, לע''מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, נשא דברים היום (שלישי) בכנס המכללות הצה"לי השנתי שהתקיים בבסיס גלילות בסימן 50 שנה למלחמת ששת הימים.

נשיא המדינה פתח את דבריו ואמר כי הוא קיבל מסורת מבורכת משמעון פרס ז״ל כנשיא, אשר פתח את דבריו פעמים רבות ב״מכובדיי כולם״ בכדי לא להעמיס על הקהל. ״היום אני עומד מול כולכם, מכובדיי כולכם ללא ספק. אבל קצין אחד מרגש אותי במיוחד ועל כן היום אפתח ואומר: 'שי סימן טוב, יקירי, מכובדיי כולם'.''

הנשיא סיפר כי לאחר שנפצע שי ב״צוק איתן״ בעודו מפקד על חייליו כמג״ד 12 של גולני, זכה לבקר אותו בבית החולים ומאז הוא מביט בתהליך שיקומו בהשתאות. ״המלחמה שלך שי, התחילה דווקא כשחזרת מן הקרב, והיא ממשיכה בכל יום עד אשר תשוב ללכת על רגלייך כבעבר. אני יודע שאין לוחם מצטיין ממך יקירינו.''

הנשיא המשיך את דבריו בזיכרונותיו האישיים ממלחמת ששת הימים, בה לקח חלק כקצין מודיעין במילואים. הנשיא תיאר את משימותיו במהלך הלחימה בגזרות השונות ועל כך שעל הפריצה לעיר העתיקה ושחרור הכותל המערבי שמע בהתרגשות במהלך נסיעה בנגמ"ש בדרך לחברון: "אלו היו מילים שלא אשכח, רגעים שלא אשכח, 'הר הבית בידינו'", סיפר הנשיא והוסיף: "לעתים אנחנו איננו רואים את גדולת הרגע כשאנחנו בתוכו. אני לא חולק על המשפט הזה, אבל אני חייב לומר שאנחנו בהחלט הרגשנו את גדולתו של הרגע.

''כולנו הרגשנו שההיסטוריה היהודית והישראלית נושאת אותנו על כפיה. שאנחנו חוליה בשרשרת במירוץ השליחים ההיסטורי של עמנו", הדגיש ריבלין.

הנשיא סקר מספר לקחים מהמלחמה ואמר: "חמישים שנים עברו ממלחמת ששת הימים ואני חש שאנחנו איננו יכולים עוד להסתפק אך ורק בזיכרונות. חמישים שנים עברו ומדינת ישראל שינתה את פניה. החברה הישראלית שינתה את פניה וגם הצבא שינה את פניו. דבר אחד לא השתנה. צה"ל היה ונשאר במקום משמעותי וחשוב בחברה הישראלית".

ריבלין אמר גם כי "בזמנו לאחר מלחמת ששת הימים נטענה טענה מעניינת לפיה העיר לא אוחדה ב1948 במלחמת הקוממיות, משום שהיו מאבקים תוך-ישראליים. נטען כי כשיש 'פלנגות', כשהאצ"ל, הלח"י וההגנה רבים ביניהם העיר לא תאוחד משום שירושלים לא נחלקה לשבטים. אך במלחמת ששת הימים כשצה"ל אחד ומאחד גם העיר אוחדה. לעתים נראה שגם היום החברה הישראלית אינה מאוחדת, שהשסעים עומדים עלינו לכלותינו. התחושות הללו מאיימות על צה"ל אך גם מעצימות את מקומו.

''צה"ל הוא החלוץ לפני המחנה, ולפעמים צה"ל, וגם אתה, אדוני הרמטכ"ל, משמש כמגדלור. זוהי זכות שטומנת בחובה אחריות וחובה, ואם החברה הישראלית צריכה להתמודד עם השלכות מלחמת ששת הימים, הרי שלצה"ל יש תפקיד חשוב מאוד בשיח הזה. 1967 הייתה שנה מאחדת, אבל השלכותיה פילגו אותנו לא אחת. תפקידו של צה"ל הוא להגן על החברה הישראלית. כדי שהחברה הזו תוכל לאפשר לעצמה שיח פתוח, גם של מחלוקות ושל אי הסכמות, על בסיס מצמיח ומפרה", הוסיף.