רגע השיגור
רגע השיגורצילום: דוברות משרד המדע

שני לוויינים ישראליים אזרחיים שפותחו בתמיכת סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע שוגרו הבוקר, (רביעי) בשעה 6:00, בהצלחה לחלל.

הלוויינים שוגרו מהודו על גבי משגר של סוכנות החלל ההודית יחד עם 102 לוויינים נוספים מרחבי העולם – מספר שיא עולמי של לוויינים המשוגרים על גבי אותו משגר.

הלוויינים נכנסו למסלול בגובה 500 ק"מ תוך מספר דקות לאחר השיגור.

הלוויינים הישראליים ישמשו חוקרים מהארץ ומהעולם למטרות מחקר של תופעות אקלים ולניסויים רפואיים. שני הלוויינים, זעירים בגודלם, מוכיחים יכולות טכנולוגיות חדשניות המאפשרות לחוקרים ישראלים לנתב את הניסוי שלהם ולקבל מהלוויין מידע ישירות ובקלות.

שר המדע אופיר אקוניס אמר לכבוד השיגור, "אנו גאים לראות איך המחקר הישראלי ממריא וגאים בהישגי החוקרים הישראלים שפיתחו שני לוויינים קטנים וחכמים שיסייעו בקידום מחקרים ברפואה ובאיכות סביבה לטובת האנושות כולה".

אחד הלוויינים הישראליים ששוגר הוא BGUSAT, פרויקט משותף לתעשייה האווירית ולמשרד המדע במסגרת משימה מדעית של אוניברסיטת בן גוריון. הלוויין שוקל 5 קילוגרמים וגודלו מעט יותר מקרטון חלב. הלוויין מצויד במצלמות מיוחדות המסוגלות לזהות תופעות אקלימיות שונות ובמערכת בקרה שתאפשר בחירה של אזורי הצילום והמחקר. בלוויין משולב שבב ייחודי שפותח על ידי חברת 'רמון צ'יפס' הישראלית והוא בעל יכולות מחשוב דומות לאלו של מחשבי הלוויינים הגדולים.

הלוויין יאפשר לחוקרים לקבל תמונות באיכות גבוהה, תמונות שבעבר נאלצו החוקרים לרכוש מלוויינים זרים בעלות גבוהה. סוכנות החלל הישראלית הקצתה סכום של כמיליון שקלים למימון מחקרים על בסיס התמונות שיגיעו מהלוויין.

לוויין נוסף ששוגר על גבי אותו משגר הוא לוויין של חברת ספייספארמה (SpacePharma) הישראלית שפיתחה לראשונה בעולם ננו לוויין ובו מעבדה עם 4 ניסויים שנשלטים על ידי אפליקציה ישירות על ידי החוקרים. הנתונים מהניסויים משוגרים חזרה לכדור הארץ, והחוקרים יכולים לצפות בהם בזמן אמת ולשלוט בהם באמצעות הטלפון החכם. המערכת האוטומטית המשולבת במעבדה מאפשרת לשנות את מהלך הניסוי, לקבל נתונים כמו קרינה, טמפרטורה ועוד ולצלם תמונות מיקרוסקופיות. הלוויין, שמשקלו כ-4.5 ק"ג, מאכלס ארבעה ניסויים שיבדקו את השפעת תנאי חוסר כבידה על חומרים, בהם גם ניסוי של חוקר ישראלי.

מלבד הלוויינים הישראליים, 88 מהלוויינים ששוגרו על גבי המשגר ההודי PSLV הם לוויינים זעירים השייכים לחברה אמריקאית. שלושה לוויינים נוספים מהודו והשאר מהמדינות קזחסטן, הולנד, שוויץ, ואיחוד האמירויות. המשקל הכולל של כל 102 הלוויינים על גבי המשגר ההודי הוא 1378 ק"ג. פרט לשלושת הלוויינים ההודיים ששוחררו בגובה נמוך יותר, שאר 101 הלוויינים נכנסו למסלול בגובה 500 ק"מ מעל כדור הארץ תוך מספר דקות מרגע השיגור. המשגר טס במהירות 27,000 קמ"ש - פי 40 ממהירות של מטוס נוסעים ממוצע.