השגריר דוד גוברין (משמאל) עם ראש הקהילה היהודית באלכסנדריה
השגריר דוד גוברין (משמאל) עם ראש הקהילה היהודית באלכסנדריהצילום: שגרירות ישראל בקהיר

צבי מזאל לשעבר שגריר ישראל במצרים מגיב בראיון לערוץ 7, לפרשת החזרת השגריר בקהיר דוד גוברין לישראל, בשל החשש לחייו.

"הבנתי שהשב"כ עוצר את חזרתו למצרים. אני מבין שהסכנה לחייו של השגריר גדולה. מאז ההתקפה על השגרירות בשנת 2011, השגרירות לא פועלת בצורה סדירה", מספר מזאל על המציאות העגומה.

לדבריו שתי מדינות שכנות ביחסי שלום חייבות להיות מסוגלות להעניק בטחון לשגריר. "צריך להיות שיתוף פעולה, בפרט בתחום הביטחוני. אם לא מצליחים לפתור כאן בעיה ספיציפית של שגריר כבר יותר מחודשיים זה מדאיג. אני מקווה שאין משהו אחר שמפריע".

"מקומו של השגריר זה שם במצרים. נכון שבעידן האינטרנט אפשר לעבוד מכל מקום, אבל אפילו במסגרת שלום קר, צריכים להמשיך עם הקשרים שהשגריר יצר ולנסות למצוא קשרים חדשים ולהדק את היחסים", מוסיף מזאל.

לדבריו, "בלי שגרירות אי אפשר להנפיק ויזה - ואם אין ויזות מפסידים כסף ותיירות. יש תיירות קבועה של עולי רגל קופטים ויש אנשי עסקים שמייצאים או מייבאים וזה נזק גדול עבורם. יש לי הרגשה לא נעימה. כי הרי בכל מה שנוגע לעניין הביטחוני הם זקוקים לנו ואנחנו זקוקים להם. אני תוהה מדוע המצרים לא מסוגלים לפתור את הבעיה".

מזאל שכיהן כשגריר במצריים בין השנים 1996 ו-2001 מעריך שהסכנה לשגריר היא גבוהה באופן קבוע. "כשאני הייתי שגריר היתה לי אבטחה גדולה. אמרו לי תמיד שהשגריר הישראלי הוא יעד ראשון למפגעים, יותר מהשגריר האמריקני. אבל אז היינו בקהיר כמה משפחות עם עשרות ילדים. לא היו בעיות מלבד פעם אחת שאני בעצמי קיבלתי מכתב איום של האחים המוסלמים. עם זאת הסתובבנו וטיילנו בכל מצרים עם אבטחה צמודה".

לדבריו מאז ההתקפה על השגרירות הכל התערער. "אחרי ההתקפה ב-2011 לאחר ההפיכה והדחת מובארק ,המועצה הצבאית שלטה והיו הפגנות של מוסלמים ומישהו דחף אותם לכוון השגרירות. הם הגיעו מאות ואלפים וטפסו על הגג והיה חשש כבד לחיי המאבטחים שלנו. הגנרל טנטאווי לא עשה דבר עד שביבי דיבר עם אובמה, ששוחח עם טנטאווי ושלח לשם צוות קומנדו שחילץ את הישראלים. מאז הנוכחות מוגבלת אבל יש נוכחות".