ח"כ מאיר כהן
ח"כ מאיר כהןצילום: Miriam Alster/FLASH90

מהומה בכנסת: במהלך הדיון על החוק לשלילת מימון למוסדות מפלים על רקע עדתי, קרא ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) לעברו של ח"כ משה גפני (יהדות התורה) "תתבייש לך, גזען".

"אתה גזען, תתבייש. צא החוצה. יש פעמים שגזענים צריכים להוריד את הראש, תתבייש לך גזען שכמוך. הגיע הזמן שיסבירו לגזען שכמוך שמקומך לא בכנסת ישראל. אני מרוקאי ואתה לא מקבל את בת המשפחה שלי גזען שכמוך", הטיח בגפני שכינה אותו בחזרה 'צבוע'.

סגן שר החינוך מאיר פרוש אמר במהלך הדיון כי "במשמרת הקצרצרה של יש עתיד בממשלה, אתם לא התעסקתם בשאלה של מניעים עדתיים כי אתם הוצאת מהתקציב של משרד החינוך שבתי ספר של המוכר שאינו רשמי תהיה להם קייטנה כמו לכל ילדי ישראל, בלי לבדוק אם יש שם ספרדים או אשכנזיים, שללתם מכולם, למה? מכיוון שהם חרדים".

"לא רק קייטנות מנעתם מהמגזר החרדי, גם שעות תמרוץ וטיפוח, גרמתם לכך שהחרדים לא יקבלו את זה. גם עשיתם רעה לילדי החינוך המיוחד בחינוך החרדי רק כי הם חרדים. למה אני מזכיר את זה? כי זו השיטה של יש עתיד, זו האג'נדה שלכם. אולי תציעו הצעת חוק שתקצוב בתי הספר כפוף לרמת האלימות של התלמידים או שתיית משקאות חריפים?".

תחילה נסתה ש"ס לחמוק מההצבעה על הצעת החוק ולהיעדר מהדיון בעניינה. אולם לקראת ההצבעה נכנסו כמה מחברי ש"ס והצביעו נגד החוק כשהם מראים את מורת רוחם מאופן הצבעתם.

לאחר ההצבעה יישרה ש"ס קו מוחלט עם יהדות התורה ואמרה כי ״הצע״ח שעלתה היום למליאת הכנסת, הובאה על ידי אותה מפלגה שהמציאה את האפליה הגזענית, שקיצצה בבשר החי של מוסדות הלימוד החרדים ללא רחמים וללא הבדל בין ספרדים לאשכנזים. זו הצעת חוק שכל מטרתה היא לקנטר את הממשלה. זה לא יעזור להם. הממשלה הזו תמשיך להתקיים וש״ס תמשיך להיאבק באפליה במוסדות החינוך, כפי שעושה עד כה בהצלחה״.

לאחר שהתפזר העשן התברר כי ההצעה לא התקבלה לאחר שנדחתה ברוב של 43 נגד 38.

מאחורי הקלעים נרשמה דרמה רצינית לאחר שש"ס סירבה להצביע נגד החוק והיה חשש אמיתי שהחוק של 'יש עתיד' יעבור. ברגע האחרון הצליחה 'יהדות התורה' לגרור מספר חברי כנסת של ש"ס להצבעה במליאה והם נאלצו להצביע נגד החוק.

לאחר סיום ההצבעה עלה ח"כ גפני לדוכן הנואמים וזעק: "אתם גזענים. מנסים לעשות הון פוליטי על חשבון הבנות הספרדיות. אתם שקרנים, חוצפנים, מושחתים. הנכדות שלי לומדות בבית ספר שבו יש כ-65 אחוז בנות ספרדיות. אני גאה בזה. אתם לא נתתם לתלמידות הללו קייטנות. אתם צבועים ושקרנים. אתם הגזענים".