בפתח בית האבלים
בפתח בית האבליםצילום: אפרים הולצברג

בראשית השבוע נפטר נכדו של רבי אריה לוין זצ"ל הרב אברהם דוב לוין, מי שהיה בשנים האחרונות רבו של בית הכנסת 'זהרי חמה', אחד מהמפורסמים שבבתי הכנסת הירושלמיים.

בשיחה בערוץ 7 מספר אפרים הולצברג, הפעיל החברתי-ירושלמי, על דמותו של מי שמוגדר בעיניו כאחד מל"ו צדיקים, וככזה שגם אביו וגם סבו היו מל"ו הצדיקים. "כשמדברים על אחד מל"ו צדיקים - לא מדובר במישהו שנולד בחלל ריק, הוא בנו של הרב רפאל לוין בנו של רבי אריה לוין. הוא היה הרב של 'זהרי חמה'. בכל יום שישי היה אביו נועל את בית הכנסת, אשתו הייתה מצטיידת בכפפות ושני ג'ריקנים גדולים של אקונומיקה ושוטפת במו ידיה את כל בית הכנסת על שלוש קומותיו, כולל טיפול מיוחד לשירותים. היא עשתה זאת בחרדת קודש".

"אמו הייתה הולכת לבית החולים הצרפתי ששייך לכנסייה הקתולית וסועדת יהודים במצב סופני", ממשיך הולצברג ומספר מה ששמע מבנו של יעקב פרלין, שהיה שמשו של רבי אריה לוין, ובאחד הימים לפני כשישים שנה, כאשר ליווה את רבי אריה הצביע הצדיק לעבר הנער אברהם דב, נכדו, ואמר 'אתה רואה את הילד הזה? הלוואי וכשאצא מהעולם תהיה לי נשמה טהורה כמו של הילד הזה".

הולצברג מספר כי ביום קבורתו של הרב אברהם דוב זצ"ל, שעתיים לאחר ההלוויה התקיימה בבית האבלים ברית המילה של נכדו שנקרא על שמו, ובכך באה רפואת-מה למשפחה.

"כילד הוא למד בישיבת 'עץ חיים', ובגיל עשר קיבל על עצמו קבלה עליה שמר עד יומו האחרון שלא לדבר רע על אף יהודי ועמד במשימה הזו. בגיל עשר רבי אריה לוין הוציא אותו מהישיבה כדי שילמד איתו בישיבה שלו".

הולצברג מספר על הכוונה הגדולה שבה היה רבי אברהם דוב אומר את שם ה' בכל ברכה מברכותיו והשווה את הכוונה הזו לזהירות שבה חיל בחיל הנדסה מפרק מטען, זהירות עליה סיפר לו אביו, שמחה הולצברג ז"ל, שהיה בעצמו חיל בחיל ההנדסה. "הגבאי המיתולוגי של 'זהרי חמה', קלצ'קין, סיפר שפעם בא אליו הרב אברהם דוב בדמעות וביקש מחילה בדמעות שמא בתקופה שהוא היה הרב של 'זהרי חמה' הוא לא כיוון פעם אחת באזכרת שם ה'".

"הוא היה בעל ייסורים רפואיים גדולים. סבל מבעיות בלב וקיבל הכול באהבה. דומני שאת היסורים סבל למען הדור. על הסבא שלו, רבי אריה לוין, סיפרו סיפור שנראה לי שמתאים גם לו. רבי אריה לוין שעבר גם הוא יסורים גדולים, אמר שאם היו נותנים לו כל הון שבעולם לקבל שוב את כל היסורים שעבר לא יסכים, אבל גם לא יסכים לקבל כל הון שבעולם כדי למכור את היסורים הללו. כך היה גם הרב אברהם דוב. כאשר רופא עשה לו בטעות חור בלב תוך כדי צינתור, הוא לא הקפיד עליו ולא תבע אותו".

בביקור התנחומים שערך בבית המשפחה שמע הולצברג על כך, שמדי ערב יום כיפור היה רבי אברהם דב הולך לקבר אביו כדי לבקש סליחה "בבכיות נוראות" שמא לא כיבד אותו מספיק".

"ביקשתי מהבנים ומהבנות תמונה לקראת השיחה הזו והם לא רצו. הבנתי שבמקרה הזה מדובר באחד מל"ו צדיקים, צדיק נסתר שגם אחרי פטירתו מסתירים את תמונתו, אולי כמו הגיבור שלנו, סא"ל מורנו שאחרי הילקחו לא מראים את תמונתו".