"יואל" בגלי צה"לגלי צה"ל

לאחר פרסום נתוני בתי הדין הרבניים, לפיהם מספר סרבניות הגט גדול ממספר הסרבנים, התראיין בגלי צה"ל יואל (שם בדוי), שנסחט כספית לאורך שנים ארוכות ע"י מי שהיתה אשתו, שסירבה לקבל ממנו גט.

יואל הסביר שעל פי ההלכה, כאשר אישה אינה עובדת, הבעל צריך לדאוג לה לדיור ומזון. במקרה שלו, נפסק כי עליו לשלם לה 4,500 שקלים מדי חודש. לדבריו, בשלב מסויים הוא אף הציע לקנות לה דירה מסוימת אך היא סירבה. היא טענה לאורך כל הדרך כי היא מבקשת להגיע להסדר של שלום בית – גם לאחר 10 ו-15 שנה של פירוד מוחלט.

בסוף, "הרבנים עצמם הבינו שלבקש שלום בית אחרי 18 שנה, זו בדיחה מרה כזאת", הסביר יואל.

"היינו בהמון דיונים משפטיים, כך שגם לעבוד כמו שצריך לא יכולתי", שיחזר. בית הדין הרבני לא רצה לחייב את האישה לקבל את הגט. "כל הזמן אמרו לי 'תסתדר איתה'". בסופו של דבר החליט הרב שלמה עמאר, הרב הראשי דאז, כי יש לשים סוף למסכת הייסורים והפעיל לחץ על האישה לקבל את הגט.

הילדים סבלו מאוד לאורך השנים, סיפר יואל למראיין, רזי ברקאי. "כשלא היה לי כסף לשלם אז היא היתה באה ודואגת לעצור אותי, והם רואים את האבא שלהם, שהיה נורמטיבי לכל הדעות, מובל למעצר עד שהוא משלם את הכסף".

על פי נתוני בתי הדין הרבניים, יש יותר נשים המסרבות לקבל גט מגברים המסרבים לתת אותו. הכנסת מעבירה מדי כמה שנים חוקים המחמירים את הענישה נגד סרבני גט, כולל אפשרות לכלוא אותם בצינוק למשך שבועיים, אולם נשים סרבניות אינן נענשות כלל.