שימוע סוער נערך היום (חמישי) לדיוויד פרידמן בסנאט, לקראת מינויו לשגריר ארצות הברית בישראל.

במהלך השימוע התפרצו מפגינים מוסלמים וצעקו קריאות בגנותו של פרידמן כשבידיהם דגלי אש"ף. אחת מהתפרעים צעקה לעברו "פושע מלחמה". בהמשך הם הוצאו מהאולם והשימוע נמשך.

בהמשך התפרצה קבוצה נוספת שהזדהתה כ"יהודים נגד הכיבוש", המפגינים תקעו בשופר וקראו קריאות נגד פרידמן.

זה כבוד גדול להיות פה", אמר פרידמן. "התמיכה של מדינתנו בישראל היא ארוכת שנים. אם אקבל את המינוי, אקדיש את שליחותי לקידום האינטרסים של ארצות הברית, וחיזוק הקשרים בין ישראל וארצות הברית, וכמובן להבאת שלום ויציבות למזרח התיכון".

הסנאטור הדמוקרטי בן קרדין, ביקש מפרידמן להבהיר את עמדתו בעניין פתרון שתי המדינות - ואמר כי העמדה שהציג עד כה מעוררת דאגה באשר ליכולתו להביא את קולו הנכון של הממשל האמריקני לישראל.

"הבעתי סקפטיות בעבר לגבי פתרון שתי המדינות, בשל מה שאני רואה כחוסר נכונות פלסטינית להתנער מטרור ולהכיר בישראל כמדינה יהודית. פתרון שתי המדינות נותר האפשרות הטובה ביותר", אמר פרידמן והתחייב שלא לתמוך בסיפוח שטחים ביו"ש.

לדבריו, אם הישראלים והפלסטינים יצליחו להשיג את פתרון שתי המדינות אהיה מאושר, ''אבל אני סקפטי לגבי רצונם של הפלסטינים להשיג זאת", הדגיש השגריר המיועד.

"חמאס הוא ארגון טרור, שרוצה את השמדתה של ישראל כולה", הבהיר פרידמן. "העניין מבחינתם זה לא ההתנחלויות, אלא הקיום של ישראל. הם שולטים בעזה, ואני לא יודע מי ישלוט ביו"ש אם יהיו בחירות מחר. אין לי תשובה טובה בנוגע לשלום עם יישות שנשלטת על ידי חמאס".

פרידמן הביע התנצלות על דברים שאמר נגד סנאטורים ובהם צ'אק שומר וכן נגד שדולת הג'יי סטריט שאת ראשיה כינה "קאפו".

"אין תירוצים להתבטאויותיי הפוגעניות", אמר פרידמן. ''אני מתחרט עליהן באופן עמוק, זה לא משקף את האופי שלי".

הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם, שהציג את מועמדותו של פרידמן בפני הוועדה אמר: "אני מאמין שהוא האיש הנכון בזמן הנכון. טראמפ זכה בבחירות - הוא יהיה הקול של טראמפ".

גם הסנאטור הדמוקרטי, ג'ו ליברמן העיד בעד מינוי פרידמן - וטען כי הוא האיש הנכון להביא את העמדה האמריקנית מהכוח אל הפועל בישראל. הוא הפציר בועדה לאשר את המינוי.

נציין כי השגריר המיועד פרידמן ידוע כיהודי אוהב ישראל. הוא נשיא מוסדות ישיבת בית אל בארצות הברית ובמשך שנים רבות תורם למפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון. פרידמן נחשב לאחד מחבריו האישיים של חבר הכנסת לשעבר יעקב כץ (כצל'ה) - גיבור מלחמת יום הכיפורים.

בימים האחרונים מנסה שדולת השמאל היהודית בארה"ב, ג'יי סטריט, לסכל את המינוי. הבוקר הצטרפו אליה חמישה שגרירים שכיהנו בעבר בישראל.

חמשת השגרירים לשעבר - דן קרצר, וויליאם הארופ, תומס פיקרינג, אדוארד ווקר וג'יימס קנינגהאם הגדירו את עמדותיו של פרידמן "קיצוניות".

החמישה שיגרו מכתב שהגישו לועדת יחסי החוץ של הסנאט, ובו כתבו: "מי שלעג לפתרון שתי המדינות והגדיר אותו כאשליה אינו ראוי לשמש כשגריר בישראל. הוועדה צריכה לוודא שלפרידמן יש את האיזון הפנימי והמזג הנכון כדי לייצג בצורה ראויה את ארצות הברית", כתבו השגרירים.

הם טענו כי הביקורת של פרידמן כלפי הממשל האמריקני הקודם ודבריו החריפים ננגד שדולת הג'יי סטריט מוכיחים שהשגריר המיועד אינו מתכוון "להגן על עמדתה של ארה"ב המתנגדת לסיפוח יהודה ושומרון ללא הסכם בין לאומי ועלול לתמוך בהפרת החוק הבין לאומי בסוגיית ההתנחלויות".

"שגריר אמריקני צריך להקדיש את עצמו לקידום המטרות של ארה"ב במזרח התיכון: חיזוק הביטחון של בת הברית ישראל וקידום שלום עתידי עם המדינות השכנות ובעיקר עם הפלסטינים", כתבו השגרירים לחברי ועדת החוץ של הסנאט ומוסיפים, "אם ישראל רוצה להישאר יהודית ודמוקרטית ולזכות בהכרה בין לאומית, אין פתרון אחר זולת זה של שתי המדינות".