אתר בנייה. אילוסטרציה
אתר בנייה. אילוסטרציהצילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

פרקליטות מחוז צפון הגישה לבית המשפט המחוזי בנצרת כתב אישום נגד 31 נאשמים וחברות מאזורים שונים בארץ בגין מספר רב של אישומים בעבירות של פעילות בארגון פשיעה, קשירת קשר לביצוע פשע, סחיטה באיומים, עושק, שיבוש מהלכי משפט, הדחה בחקירה וקבלת דבר במרמה, שבוצעו במסגרת חברות בארגון פשיעה, עבירות לפי חוק איסור הלבנת הון ועבירות נוספות.

מעובדות כתב האישום עולה כי בתקופה שבין ראשית שנת 2012 ועד ראשית שנת 2017 התאגדו הנאשמים לארגון פשיעה אשר קנה לעצמו שליטה וצבר מוניטין, בתחום דמי החסות באזור הצפון, מרמת הגולן ועד לגליל העליון והתחתון.

ראשי הארגון דאגו להפצת שמם באמצעות מדבקות ועליהן הכיתוב "רעם" ומספרי טלפון, אותם הדביקו באתרי הבניה ועל הכלים הזוכים להגנתם, בתמורה לדמי החסות, והיוו תחליף לשמירה בפועל על הכלים, אשר לא סופקה מצידם.

באמצעות המדבקות, התריעו ראשי הארגון על שליטתם במקום, הפיצו את המוניטין שלהם, והרתיעו גורמים עברייניים אחרים מלהתקרב לאתרים ולכלים הזוכים לחסותם. לכלים אשר הוצבו באזור הגאוגרפי הרלוונטי ללא המדבקות, נגרמו נזקים שעלותם עשרות ומאות אלפי שקלים, אלה נפסקו עם קבלת החסות מצד הארגון.

שמו של הארגון וראשי הארגון נודע ברבים, באמצעות האימה שהוטלה על ידם, ונזק הרכוש שנגרם למי שלא ביקש או הסכים לקבל את חסות הארגון. כתוצאה מכך, חששו מפני ראשי הארגון גם קבלנים ובעלי עסקים אשר לא נפגעו או אויימו ישירות, ומפאת האימה שהוטלה על האיזור כולו על ידי הארגון, הסכימו אף הם, ולעתים אף ביקשו לקבל את חסותו של הארגון ולשלם דמי חסות, מבלי שיזכו לשמירה בפועל על עסקיהם, אלא רק להגנתה של "המדבקה".

בכתב האישום מתואר כי הנאשמים פעלו באופן מאורגן ומתוחכם על מנת ליצור לדמי החסות חזות חוקית ולגיטימית, תחת מטרייתן של חברות שמירה ואבטחה רשומות ובעלות היתרים כדין, אשר היו, הלכה למעשה, בשליטת ארגון הפשיעה. הם דאגו להנפקת חשבוניות כוזבות, ולהלבנת הכספים ששולמו כדמי חסות, בסך כולל של מיליוני שקלים רבים, באמצעות חברות השמירה, תוך שימוש בחברות קש אחרות, ובעסקים למתן שרותי מטבע.

31 הנאשמים מתגוררים בין היתר בטובא זנגריה, רומת הייב, עילבון, מגדל, קריית שמונה, קלנסווה, ג'לג'וליה, ראשון לציון ואשדוד. הפרקליטות ביקשה להורות על מעצרם עד לתום ההליכים המשפטיים נגדם.