איתמר בן גביר
איתמר בן גבירצילום: ערוץ 20

עורך הדין איתמר בן גביר מתייחס לימים הקרובים בהם צפויה שרת המשפטים איילת שקד למנות ארבעה שופטים חדשים לבית המשפט העליון.

בן גביר אמר הערב (מוצאי שבת), "השבוע אסור לשרת המשפטים למצמצץ ולהתפשר כי בנפשנו הדבר. זה לא סוד שביני לבין שקד יש מחלוקות אידיאלוגיות וכנראה בסוגיית האויב ואיך פותרים אותה לא נראה את הדברים עין בעין אך יחד עם זאת זה גם לא סוד שאני חשבתי ששקד יכולה לעשות מהפכה ולהביא לשינוי המיוחל במשרד המשפטים, דווקא משום שהיא אינה משפטנית וגם אינה מגיעה ממחוזות הציונות הדתית הקלאסית שלפעמים נוטה להרכין ראש בפני השמאל החילוני.

בקדנציה שלה עד לשבוע זה קיבלה השרה החלטות טובות והביאה למינויים טובים בדרך כלל בערכאות הנמוכות כמו גם נאומים חשובים ביותר, אלא שלצד אלה היו גם מספר אכזבות במישור המעשי כגון המשך שלטון השמאל הקיצוני במשרד המשפטים וכן העובדה שעד עתה לצערי טרם הובא השינוי המיוחל שחייבים לעשות בהרכב הועדה למינוי שופטים ועושה רושם שהשרה אינה מתכוונת לשנות את מה שחייב בשינוי".

למרות כל אלה, בן גביר סבור כי השבוע יהיה מבחנה של שרת המשפטים וכי במאמץ עילאי היא יכולה לעמוד במבחן זה ולהביא להצלחה, "אסור לשרה להתפשר, אסור לה להסכים לחלוקה ולפיה היא תמנה רק מינוי אחד מתוך ארבעה ועוד יותר אסור לה להתפשר על שמות ומועמדים כאלה שראויים וכאלה שאסור למנות אותם בשום מחיר".

"ברשימה שהציגה השרה יש מספר שמות שיכולים להביא לשינוי מסויים, אך אסור לנו לטעות ויש גם לא מעט שמות גם כאלה שנמנים עם הציבור הדתי לאומי שלא רק שלא יביאו לשום שינוי, אלא ינציחו את שלטון השמאל במערכת המשפט".

"בכל מקרה, אם לא מרחיבים את מספר המינויים לעליון, הרי שמינוי אחד מתוך ארבעה הוא מעט מידי ואין בו כל השפעה ממשית על המערכת: יש היום רוב בבית המשפט העליון לגישה האקטיביסטית ולזרם שמקבל את עתירות יש דין - מיכאל ספרד מכנה את בית המשפט העליון 'מגרש הבית שלי', רק השבוע כתב מאמר ב'הארץ' למה השמאל צריך לשוב ולעתור לבית המשפט העליון בו בשעה שעתירות ראי של רגבים נדחות ובמקרה הטוב עוברות סחבת איומה.

יש לנו היום הזדמנות נדירה בוועדה למינוי שופטים ואפילו בלי השר כחלון יש לשרת המשפטים רוב וזו השעה והזמן הנכון לנצל את הרוב הזה ולדאוג למספר מינויים כשהקריטריון המרכזי הוא לא רק הכיפה ובאיזה ישיבה/ אולפנה למד/ ה המועמד/ת אלא האומץ! הרי רק לשם כך הגיעה השרה שקד למשרד המשפטים: אם לא תעשה כן, נאבד הזדמנות שלא בטוח אם תחזור ואני מתפלל בכל לב שאיילת תצליח לעמוד במשימה לטובת עם ישראל והדורות הבאים".