גיבש פשרה. גפני
גיבש פשרה. גפניצילום: הדס פרוש, פלאש 90

ועדת הכספים אישרה היום (שני) תקנות קופות גמל הקובעות שחוסכים לפנסיה שייבחרו בכך, יוכלו לנהל באופן אישי את כספי חסכונותיהם ולבחור בעצמם את אפיקי ההשקעה.

האפשרות לנהל באופן עצמאי את הכסף ובמקביל ליהנות מהטבות המס תוגבל לצבירה מקסימלית של 5.2 מיליון ש"ח. ההוראות בתקנות אלו חלות גם על קרנות השתלמות.

מדובר במסלול השקעה שלא היה קיים עד היום ויאפשר ל'משקיעים מתוחכמים', קרי אלו שמכירים ויודעים לפעול במסגרת השקעות בשוק ההון לנהל בעצמם את הכספים שהם חוסכים. מדובר בקופות גמל לכל דבר ועניין וחלות עליהן כל הטבות המס החלות על כלל קופות הגמל, כל עוד הכספים לא יימשכו עד לגיל פרישה.

גובה התקרה של 5.2 מיליון ש"ח הינו פרי פשרה בין רשות שוק ההון, האוצר ורשות המיסים לבין ועדת הכספים וזאת בניגוד לתקרה המקורית שעמדה על 3.8 מיליון ש"ח.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) קרא לנציגי רשות המיסים ורשות שוק ההון לבוא בדברים עם שרת הקליטה, סופה לנדבר, ועם מנכ"ל משרדה, נוכח דרישתם להעלות את התקרה מ- 3.8 מיליון ש"ח ל- 7 מיליון ש"ח או להחריג עולים חדשים מגובה התקרה שהם קבעו בתחילה.

את עמדת השרה ומשרד הקליטה ייצגה בוועדה, ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) שציינה, כי "כולנו מעוניינים שעולים חדשים ממדינות אירופה וארה"ב ובכלל, ממדינות עם כלכלות חזקות בהן מרוויחים הרבה, יבואו לכאן וגם יעבירו לכאן את הכספים שהם צברו. חבל להגביל אותם ולגרום להם להפנות את הכספים למקומות אחרים. התקרה של 3.8 מיליון ₪ תמנע זאת מהם. אני רוצה שהכסף הזה יבוא לפה ולא יישאר בצרפת וארה"ב". מלינובסקי ציינה, שמזה חודשים ששרת הקליטה ואנשי משרדה מנסים לבוא בדברים בעניין עם אנשי רשות שוק ההון ורשות המיסים על-מנת לשנות את גובה התקרה או להחריג עולים חדשים, אלא שהדבר נמנע מהם.

יו"ר ועדת הכספים גפני, קיים הפסקה באמצע הדיון ודרש מנציגי רשות שוק ההון ורשות המיסים לדון בנושא טלפונית עם מנכ"ל משרד הקליטה ורק לאחר ששמע ממנכ"ל המשרד שאכן שיחה כזו התקיימה הסכים לחדש את הדיון. בעקבות השיחה כאמור, הסכימו נציגי שתי הרשויות להעלות את התקרה ל- 5.2 מיליון ש"ח.

יחד עם זאת, בעקבות שיחה של גפני עם מנכ"ל משרד הקליטה, הודיע גפני, כי הוא מגיש רביזיה מיד לאחר הצבעה על התקנות. הרביזיה, כך אמר, תהיה בתוקף עד יום רביעי ועד אז, יקיים מנכ"ל משרד הקליטה בדיקה, כיצד התקרה החדשה תשפיע על עולים חדשים. "אם יאמר המנכ"ל שאין בעיה עם התקרה של 5.2 מיליון ש"ח, הרי שהרביזיה מבוטלת והתקנות מאושרות מיידית. באם ייאמר לי שיש בעיה עם התקרה הזו, נחזור לכאן לוועדה לצורך דיון מחודש בבקשת משרד הקליטה".