שולי מועלם
שולי מועלםצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

הצעת חוק חדשה אותה מובילה יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי רפאלי -מועלם מבקשת לשלול מארגונים שעיקר מממונם ממשלות זרות את הטבת הפטור של אגרת הבקשה על פי הניתן היום לפי תקנות חופש המידע.

הצעת החוק באה לקדם תיקון בחוק חופש המידע שמטרתו לאפשר נגישות למידע הניתן לציבור. על פי החוק כיום, עמותות נהנות מפטור מתשלום עבור מידע הניתן להן על פי החוק. מטרתו המקורית של החוק היא לאפשר בקרה טובה יותר של הציבור על מעשי השלטון אך בפועל בין אזרחי ישראל והעמותות הרבות העושות בחוק, קיימים ארגונים הפועלים במימון ממשלות זרות ועושים שימוש במידע לצרכים פוליטיים נגד המדינה.

הצעת החוק החדשה מבקשת להגביל הטבה זו מאותם ארגונים ובכך להגן על שלטון החוק ממעורבות ממשלתית זרה.

כיום, עמותות המקבלות את רוב מימונן מישויות מדיניות זרות, עוסקות לא פעם בפרסום ניירות עמדה, דוחו"ת, מאמרים ופרסומים ציבוריים נוספים אליהם נחשפים הציבור הרחב ומקבלי ההחלטות במדינה.

מסמכים אלה מופצים בין השאר גם במוסדות בינלאומיים וזאת על מנת לנסות לייצר לחץ בינלאומי על מדינת ישראל כדי לשנות את מדיניות הממשלות הנבחרות ברוב דמוקרטי, כיום על חשבון משלם המיסים בתהליך הפקת מידע זה. אותם ארגונים מנצלים את הדמוקרטיה הישראלית ועושים שימוש בחוק חופש המידע על מנת להנגיש מידע אל גורמים העוינים את ישראל.

הצעת החוק החדשה מכירה בחשיבות הנגשת המידע לציבור במדינה דמוקרטית ועל כן איננה מונעת מתן מידע שכזה. על פי הצעת החוק, רק אותם ארגונים הממומנים במיליוני שקלים מדי שנה על ידי מדינות זרות ומשם עיקר מימונם לא ייהנו מפטור מתשלום עבור המידע המבוקש. במידה ואכן יהיו מעוניינים לקבל מידע, אותם ארגונים ישלמו אגרה כפולה מאשר האזרח הישראלי.

לדברי יוזמת הצעת החוק, יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ מועלם רפאלי: "במסגרת חוק חופש המידע עמותות רשאיות לקבל מגופים ממשלתיים מידע ללא עלות. הסיבה לכך היא ההנחה שהן עושות במידע שימוש לטובת הציבור. אולם ארגוני השמאל הקיצוני משתמשים במידע במטרה לפגוע במדינת ישראל. משלם המיסים הישראלי לא צריך לסחוב על גבו עלויות הפקת מידע לגורמים עוינים הממומנים על ידי האיחוד האירופי ומדינות זרות".

הצעת חוק זו מצטרפת למהלך שהחל לפני כשנה בקמפיין "השתולים" אותו הובילה תנועת "אם תרצו" המבקש לייצר שקיפות מקסימלית בקרב גופים המממונים על ידי ממשלות זרות תוך ניסיון לנתק את אותם ארגונים מן ההטבות אשר מתקבלות ממדינת ישראל.

לדברי מנכ"ל תנועת "אם תרצו" מתן פלג "חוק זה נועד לשמור על הנגישות למידע לכלל הציבור בישראל לשם יצירת שיח ציבורי מפוכח ופתוח. מטרת הצעת החוק להקטין את המעורבות הבלתי דמוקרטית של ממשלות אירופה בתוככי מדינת ישראל המתקיימת על ידי ארגונים ישראלים בעלי אג'נדות זרות. אותם ארגונים מעסיקים במיליוני שקלים בשנה סוללה של שדלנים, עורכי דין, ובעלי תפקידים נוספים הפועלים כדי לייצר מבפנים דה לגיטימציה כלפי חיילי צה"ל ומדינת ישראל."

פלג הדגיש כי "לא מדובר בחסימת מידע אלא רק בתיקון המחויב מן הצדק. מי שפועל בשירות ממשלות זרות בהיקף של מיליוני שקלים בכל שנה אינו צריך שגם משלם המיסים הישראלי יממן אותו. ירצו- ישלמו והרבה. אין הגיון לאפשר לארגונים הפועלים כשתולים לכל דבר ועניין, להתיש את המערכת המוסדית בחופשיות הבאה על חשבונו של האזרח הפשוט. יש לעצור את תופעת "מדינה מממנת עוכריה".