אורי מקלב
אורי מקלבצילום: פלאש 90

סוגיית ניתוחי מתים עלתה אתמול (שלישי) בוועדה לזכויות הילד של הכנסת שעסקה במקרי מוות בעריסה.

במהלך הדיון ביקשו כמה מהמשתתפים, נציגי ארגונים שונים, לאשר תקנות שיביאו בסופו של הליך לעיכוב קבורת התינוקות הנפטרים ואף יחייבו ניתוחים שלאחר המוות.

חבר הוועדה ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) הביע התנגדות נחרצת וטרפד את היוזמה. "נוכחנו לדעת כי משטרת ישראל חוששת לאשר את שחרור הנפטר על אף שהראיות בשטח מובהקות ומשליכים את האחריות על המכון לרפואה משפטית תהליך אשר מעקב את הליך הקבורה וגורמים עוגמת נפש וצער גדול למשפחה", אמר.

הארגונים הללו הסבירו כי הם מבקשים לאשר הליך מדורג לפיו על המשפחות יהיה לאשר את הסכמתם לבדיקות חיצוניות ובאים לא יישאו פרי ינתחו את התינוק הנפטר. אולם גם לכך התנגד מקלב. "הליך זה", אמר, "יחייב ויעודד את נתיחת הנפטרים שכן כל בדיקה שתהיה אפילו במעט לא ברורה תוביל לנתיחה".

בדבריו טען כי הניסיון הזה, מעבר לפגיעה בכבוד המת, אף מסבה צער רב למשפחות האבלות. "מגמת הדיון ברורה: בשעה הכי קשה מכבידים על המשפחה בעוד עיכוב ועוד צער, במקום לבצע בדיקות נוספות שעל פיהם ניתן לקבוע את סיבת המוות".

"סיירתי באחרונה עם וועדת המדע של הכנסת במכון לרפואה משפטית באבו כביר ונוכחנו לדעת כי אף הם אינם מעוניינים בנתיחות, קיימים הרבה דרכים נוספות לקביעת סיבת המוות מלבד הנתיחה", הסביר ח"כ הרב מקלב והוסיף: "בשונה ממדיניות אחרות בעולם שם לא כל הנפטרים נכנסים לסטטיסטיקה אלא רק הנפטרים ממוות בעריסה, בישראל כל הנפטרים נכנסים לסטטיסטיקה עקב מיעוט הנתיחות, עדיין ישנה ירידה במספרים ואף השיעור נמוך יותר משאר העולם. לא רק הגברת המודעות והידיעה למקרים הללו מפחיתה את מקרי המוות".

בסופו של הדיון התקנות לא הובאו לאישור חברי הוועדה.