Rabbi Gigi and King of Belguim
Rabbi Gigi and King of BelguimMoshe Fridman, CER

בית המשפט לחוקה במחוז ולוניה שבבלגיה קבע כי השחיטה היהודית הכשרה מותרת על פי החוק הבלגי והיא תימשך כהלכה.

בית המשפט קבע כי ''הגבלת השחיטה הכשרה מצמצמת בצורה מוגזמת ובלתי סבירה את חופש הדת, פוגעת משמעותית ומנוגדת לחוקי יסוד זכויות האדם וזכויות הדת בבלגיה''.

לפני כחודש החלו כמה סנטורים חברי הפרלמנט הוולוני במסע נגד השחיטה הכשרה. חברי פרלמנט מהמפלגה הרפורמיסטית וממפלגת 'סדה' ניסחו הצעת חוק ולפיה אין להחריג את השחיטה הכשרה מהחוק הבלגי הקובע שיש להמם את הבהמה לפני השחיטה, דבר המנוגד להלכה היהודית.

רבה של בלגיה ונציג 'ועידת רבני אירופה' במוסדות האיחוד האירופי, הרב אברהם גיגי, אמר כי הוא שמח שעמדת הקהילה היהודית התקבלה גם בביהמ"ש לחוקה בוולוני וההחלטה אכן תפסיק את הניסיונות לפגוע בשחיטה. ''אני רואה בהחלטה זו חשיבות מבחינת המסר שהיא מעבירה גם לכל מדינות אירופה בהם יש המבקשים להגביל את השחיטה הכשרה''.

''נפגשנו, נציגי הקונסיסטואר הבלגי ונשיא 'מחזיקי הדת' באנטוורפן, הרב פנחס קורנפלד עם ראשי המפלגות, הבהרנו להם את חשיבות השחיטה היהודית וביקשנו שלא יצביעו בעד הגבלת השחיטה הכשרה'', סיפר הרב גיגי. ''דברינו התקבלו אמנם על אוזן קשובה אך יוזמי הצעת החוק המשיכו בפעילות ולא נותרה לנו ברירה אלא לעתור לביהמ"ש לחוקה כפי שעשינו במחוז הפלמי.

''גם הפעם כשחשנו שיש סכנה לחקיקה שתגביל את השחיטה הכשרה פנינו לביהמ"ש לחוקה שיוציא צו מניעה לפרלמנט הולוני. אנו שמחים שהשכל הישר גבר ובלגיה תאפשר שחיטה כשרה בכל מחוזותיה כפי המסורה לנו מדור דור'', הוסיף הרב.

הרב גיגי והרב קורנפלד ייוועדו היום (רביעי) עם יוזמי הצעת החוק כדי להסביר שוב את מהות השחיטה הכשרה בניסיון להניאם, ועתה בתמיכת בית המשפט, מלהמשיך בהליכי החקיקה. ''במידה ותתקיים בכל זאת הצבעה, אנו נעתור לבית המשפט בהאג'', הבטיח הרב גיגי.

כזכור, בלגיה היא פדרציה המורכבת משלושה מחוזות: פלנדריה, ולוניה ובריסל. הקהילה הולונית מורכבת מתושבי ולוניה וכן מ-80% מתושבי אזור בריסל דוברי השפה הצרפתית. מחוז ולוניה מונה כ- 3.5 מיליון נפש שהם כ-33% מתושבי בלגיה.