הרב אורי שרקי
הרב אורי שרקיצילום: אלירן אהרון

במרכז "ראש יהודי" בתל אביב נערך השבוע שיח מיוחד הפעם בנושא הקנאביס. בשיח השתתפו הרב אורי שרקי ואורן ליבוביץ' (יו"ר עלה ירוק), לצד העיתונאי אלי ביתאן שהנחה את השיח.

בפתח השיח התבקש הרב שרקי להציג את עמדתו בעניין השימוש בקנאביס, "הסמים שונים מכל שאר מוצרי ההתמכרות משום שהם מייצרים באדם עולם דמיוני. כלומר, עולם שבו האדם 'עף' אל מעבר לו, ללא בקרה, ללא מבחן מוסרי וללא חזור, זה מספיק חמור כדי שהחברה תיקח על עצמה את האחריות ותאסור את השימוש בחומרים הללו". מנגד טען ליבוביץ' כי אדם הוא אחראי על עצמו ועל גופו, כלשונו.

הרב שרקי הגיב לטענה ואמר, "אני חולק לחלוטין על הרעיון שקורבן עצמי מותר. הגוף איננו שלי ואם אני רוצה לגרום לעצמי נזק, חובתה של החברה למנוע את זה"

בעניין אכיפת השימוש בקנאביס אמר הרב, "אם האכיפה היא חלשה אז וודאי שהאיסור בשימוש מייצר את האפקט של פרי האיסור והחשק. אם האכיפה חמורה אז לא יהיו סמים והתופעה תקטן".

על הענישה הקיימת ציין הרב, "ייתכן מאוד שרצוי לגרום עוול ליחיד אם התוצאה החברתית היא רצויה. הכנסה לכלא של כל המשתמשים לא מועילה משום שהחברה לא פיתחה את התודעה לגבי חומרת המעשה, וככל הנראה רוב האנשים משתכנעים ממך (ליבוביץ'), ולכן אי אפשר כעת לבצע את זה". עוד הוסיף הרב: "אם אתה (ליבוביץ') תשקיע את כל מרצך בהסברה נגד הסמים, אז ממילא האכיפה בהחלט תועיל."