האלי על ישראלאו"ם

שגרירת ארה"ב באום, ניקי היילי, נשאה בשבוע שעבר דברים להגנתה של ישראל, שנשמעו כאילו נכתבו עבורה ע"י השגריר הישראלי באו"ם דני דנון. המגיבים הישראלים ברשתות החברתיות כל כך התרגשו שחלקם אף כתבו "ימות המשיח" ושאר ביטויים המביעים התרוממות רוח של ממש.

ללא ספק, חדשות חשובות מאוד.

אבל, הסיפור מאחורי הסיפור חשוב גם הוא, והוא מחזק את טענתו של דונלד טראמפ לגבי ה"פייק ניוז" – התקשורת חסרת ההגינות שממציאה סיפורים שקריים ומסלפת או מעלימה כליל סיפורים אמיתיים.

למרות היותנו בעידן האינטרנט והתקשורת המיידית, הנאום של היילי הגיע לידיעת הישראלים באיחור של שלושה ימים תמימים – וזה קרה בעיקר בזכות ארגון UN Watch בראשותו של הלל נוייר, שהעלה את הנאום כולו לרשת. הווידאו הפך ויראלי ורק אחרי שצבר שלושה מיליון צפיות הוא פרץ את מחסום ה"צנזורה" האידיאולוגית גם בישראל. אבל עד אז, ככל הידוע לנו, אף רשת לא דיווחה על דבריה המדהימים.

יתרה מזאת – דבריה של היילי באו"ם הוצגו לישראלים בצורה שלילית. כלי התקשורת הדגישו רק אמירה שלה, בתשובה לשאלה, לפיה ארה"ב לא נטשה את פתרון שתי המדינות, אך רוצה שהצדדים יחשבו "מחוץ לקופסה" ובצורה חדשה. "אנו תומכים בפתרון שתי המדינות", אמרה האלי, "אבל אנחנו תומכים עוד יותר בשלום וביציבות". לגבי ההתנחלויות, אמרה ש"איננו חושבים שזו הסיבה היחידה שאיננו משיגים שלום בתהליך הזה".

דברי האלי הובאו בתקשורת הישראלית כמשקל נגד להתרוממות הרוח שהרגישו רבים בישראל לאחר המפגש המוצלח בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבין טראמפ. גם הניו יורק טיימס וה-AP נתנו משקל רב לאמירה שלה על אי-נטישת תפיסת ה"שתי מדינות", והנגידו אותה עם אמירות של טראמפ כי הוא מוכן גם לפתרונות אחרים.

רק ביממה האחרונה מתעורר עולם התקשורת לעוצמת דבריה, ויש כבר המשווים אותם לדברי ההגנה הנחרצים להגנת ישראל שהשמיע ב-1975 דניאל מויניהן, מי שהיה אז שגריר ארה"ב באו"ם, כאשר התקבלה ההחלטה המשווה בין ציונות לגזענות.

ראש הממשלה פרסם אף הוא בפייסבוק את הנאום, עם תרגום לעברית, שם הוא קיבל כבר יותר מ-460 אלף צפיות.

ניקי האליאו"ם