גדי איזנקוט
גדי איזנקוטSraya Diamant/IDF Spokesperson

הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט הופיע היום (רביעי) בפני ועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), והתייחס לנושאים הביטחוניים שמאתגרים את ישראל בתקופה הנוכחית.

ח״כ דיכטר אמר בתחילת הישיבה כי ''בתקופה האחרונה שומעים חברי הוועדה מראשי רשויות של ישובים בצפון על גבול הלבנון ולאורך רצועת עזה, לא מעט דאגה מהתעצמות החמאס והחיזבאללה כולל בחשיבה ההתקפית שלהם ולאו דווקא רק ההגנתית.

''מראשי רשויות הסמוכים לגדר הביטחון שלאורך יו״ש, אנו שומעים דאגה וביקורת על ריבוי הפרצות בגדר הביטחונית שדרכה עוברים באין מפריע פלסטינים באלפיהם ללא רישיון כניסה אל תוך ישראל", הוסיף דיכטר.

הוא סיפר כי הוועדה תסייר מחר בצפון ומתוכננת לקיים מפגש קרוב עם ראשי רשויות לאורך גדר הביטחון ביהודה ושומרון, ''כדי לעמוד מקרוב הן על הבעיות והטענות והן על הפתרונות הניתנים על ידי צה״ל".

הח״כים בדיון השמיעו מילות הערכה רבות לרמטכ''ל על האופן שבו הוא מנהל את צה״ל בהיבטי בניין והפעלת הכח ובאופן שבו הוא אינו מהסס לעסוק בממשק של צבא וחברה ונושאים ערכיים ואתיים הנוגעים בקצות העצבים של החברה בישראל.

בדבריו התייחס איזנקוט ליעדים אשר הציב לצה"ל לשנת 2016, ואמר כי בראשם עמד המשך מוכנות צה"ל למלחמה, אשר בוצע בצורה טובה מאוד. הרמטכ"ל ציין כי חל שיפור ברמת וכמות האימונים, ביכולות המודיעיניות ובמלאי החימוש.

הרמטכ"ל הדגיש כי כבר בפתיחתה של כל מערכה, אם וכאשר תתרחש, לצד תקיפת מטרות עוצמתית, הרי שתמרון קרקעי, במקסימום כח ובמינימום זמן, הוא הכרחי להשגת כל הכרעה וניצחון במערכה.

לדברי איזנקוט, 2016 הייתה שנה טובה יחסית למציאות הביטחונית סביבנו, כאשר אם החציון הראשון של השנה התאפיין בהמשך גל הטרור שהתרחש ב-2015, הרי שהחציון השני הראה שיפור. הרמטכ"ל הדגיש כי הלחימה בטרור נמשכת כל העת, וכי בשנה ורבע האחרונות הרג צה"ל 171 מחבלים.

בכלל הגזרות, ציין איזנקוט, הייתה פעילות מבצעית ענפה אשר רוב רובה נסתר מן העין, הביאה לשקט ביטחוני וחיזקה את ההרתעה. הרמטכ"ל חזר על עמדתו כי מפתח חשוב בצמצום הטרור הוא הפעלת כח בצורה נכונה, אשר מפרידה בין הטרור לכלל האוכלוסייה הפלסטינים, ומתן אפשרות לקיומה של דינמיקת חיים מרסנת, של לימודים ועבודה, בצד הפלסטיני, אשר נכון יהיה לשמור עליה בכל עת.

בנוסף, ציין הרמטכ"ל תופעה מטרידה נוספות ולפיה בשנים 2017 ו-2017, 45% ממבצעי הפיגועים היו בעלי תעודת זהות כחולה.

הרמטכ"ל אמר כי בראש סדר העדיפויות הצה"לי בשנת 2017 מצויה החזית בעזה. לדבריו תוצאות הבחירות שקיים החמאס שהביאו לבחירתו של המחבל יחיא סנוואר לעמוד בראש ארגון הטרור, מוכיחות כי כל הפרדה שנעשתה בעבר בין דרג מדיני לדרג צבאי בחמאס טושטשה עד לכדי ביטול.

בנוגע לאיום המנהרות אמר הרמטכ''ל כי רק השנה הושקעו בנושא 2.4 מיליארדי שקלים. איזנקוט התייחס לגזרת סוריה ורמת הגולן ואמר כי ייתכן מאוד שבאביב נראה חידוש מאמצים וקרבות שליטה בגולן הסורי.

האינטרס של ישראל, אמר, הוא שבצד השני יהיה ארגון מדינתי וכתובת מסודרת לפעול מולה, לצד יציאת כלל הכוחות הזרים וחזרת כח אונדו"ף (UNDOF).

בנושא לבנון אמר הרמטכ"ל כי אף שכוחות חיזבאללה צוברים ניסיון מבצעי משמעותי בפעילותם בסוריה, הרי שפעילות זו הביאה למשבר תקציבי ומוראלי בארגון. הצהרותיו הנוכחיות של נסראללה נועדו כדי לייצר משוואה הרתעתית שמטרתה לשמור על הסטטוס קוו מבחינתו, וכי בחזית זו, כמו גם בחזית העזתית, הוא אינו רואה נכונות של הצד השני לצאת לפעילות יזומה כנגד ישראל.

הרמטכ"ל התייחס בדיון גם לסוגיית יחסי הצבא והחברה בישראל, בדגש על אמון ציבור בצה"ל לאור כלל המחלוקות אשר התפרסמו השנה ובראשן פיגוע הירי בחברון והרשעת החייל אלאור אזריה.

איזנקוט אמר לוועדה כי החליט על ''קיר מוחלט בין ההיבט הפיקודי וההיבט המשפטי בפרשה זו'', וכי גם כיום הוא סבור שיש לתת להליך המשפטי להסתיים ללא התערבות, אך מוכן לומר כי הוא מגבה בצורה מוחלטת את החלטות המפקדים שהתקבלו בשטח באותה עת.

הרמטכ"ל הדגיש כי ההתערבות החיצונית הייתה מיותרת ולוותה באי דיוקים רבים שהתקבעו בתודעת הציבור ללא קשר לאמת העובדתית.

הרמטכ"ל אמר לוועדה כי הוא מבדיל בין שגיאה של חייל, שמפקד צריך לנצל אותה על מנת ללמוד ממנה, לבין רשלנות או כשל ערכי, אשר אותם אסור לגבות. באשר להשלכות רוחב אפשריות של אירוע הירי בחברון, אמר הרמטכ"ל כי מאז התרחשו עוד למעלה מ-200 אירועים, ובאף אחד מהם לא הראה הכח כל היסוס.