נתניהו ומקבילו האוסטרלי במהלך טקס חתימת ההסכמים
נתניהו ומקבילו האוסטרלי במהלך טקס חתימת ההסכמיםצילום: חיים צח, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הבוקר (חמישי) עם ראש ממשלת אוסטרליה מלקולם טרנבול למפגש משותף עם השרים הבכירים בממשלה המקומית.

במעמד ראשי הממשלה נחתמו הסכמים ומזכרי הבנות במגוון נושאים. בין היתר נחתם הסכם שיתוף פעולה במחקר ופיתוח תעשייתי, שצפוי לחזק את הקשרים העסקיים בין שתי המדינות ולאפשר לחברות מישראל ומאוסטרליה לקבל מימון עבור פרוייקטי מחקר ופיתוח משותפים.

בנוסף נחתמו הסכמים להגברת שיתוף הפעולה בתחום התעופה.

ראש ממשלת אוסטרליה טרנבול אמר במהלך האירוע, "אנו יודעים שישנן הזדמנויות גדולות לעשות יותר – ודיברנו על זה כבר – בתחום של הסייבר. יש לנו אסטרטגיית ביטחון סייבר שפרסמנו בשנה שעברה, היא מהמובילות בעולם ואנו ממוקדים בה. יש לנו כאן כמה מהטכנולוגיות וכמה מן המוחות הטובים ביותר בעולם, ואני יודע שזה המצב גם בישראל, וישנן הזדמנויות גדולות לשיתוף פעולה.

טרנבול ציין עוד, "יש לנו גם מחויבות משמעותית לקואליציה נגד דאע"ש הפועלת בעיראק וסוריה. אנו המדינה השנייה בהיקף תרומתה לקואליציה אחרי ארה"ב. לכן מדובר במחויבות מאוד משמעותית, ואנו מכירים בחשיבות של הבסת הטרור האסלאמי במזרח התיכון וברחבי העולם, למען ביטחון כולנו".

"במאה ה-21, אסור לנו לאפשר למרחק בינינו להוות מכשול. ישנו כר נרחב לשיתוף פעולה. אנו חולקים את אותם ערכים – דמוקרטיה, חירות ושלטון החוק. אנו נאבקים נגד אותם אויבים – טרוריסטים החותרים תחת הערכים שלנו ומבקשים לשלול מאיתנו את היכולת לחיות כחברות חופשיות. אנו שנינו מחויבים לחדשנות שאנו יודעים שהיא שמניעה את הייצור, למען המשך הצמיחה, ההישגים והשגשוג", סיכם ראש ממשלת אוסטרליה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתגובה, "אני חושב ששותפות הערכים והאינטרסים בינינו מעולם לא הייתה חזקה יותר. שותפות הערכים היא בת מאות שנים והיא תמשיך גם אל תוך המאה הבאה. אנו מציינים כאן את תחילתן של מאה שנות הידידות הבאות בינינו".

"שותפות האינטרסים מתמקדת בהדיפת הסכנות בד בבד עם מימוש ההזדמנויות. אנו פועלים יחד איתכם, כמו עם מדינות אחרות בעלות ערכים שווים, כדי למנוע פיגועי טרור המאיימים על מדינותינו. אנו פועלים להבטיח שחצי המאה הזאת תנוהל על ידי כוחות הקידמה והחירות ולא על ידי כוחות הברבריות הפרועה החותרים לעשות שימוש בכלי הנשק והטכנולוגיות המודרניים כדי להסיג אותנו אחורה לעבר עידן אפל", הוסיף נתניהו.

לדבריו, "זה אחד הפרדוקסים הגדולים. אנו נאלצים להילחם עם הברברים במישור הטכנולוגי. זה מדהים. זה כמעט ולא קרה בעבר. בדרך כלל לאומות מתקדמות יש טכנולוגיה טובה יותר. באותה מידה, אני מאמין שההזדמנויות הן עצומות. לא רק טכנולוגיה, לא רק שיתוף פעולה בתחום הסייבר, לא רק מחקר ופיתוח, אלא סחר. הסחר בינינו עומד על מיליארד דולר. הוא צריך להיות לפחות כפול או משולש. אני מבקש לעודד את החברות האוסטרליות והישראליות להגביר את הסחר. אם אני עשיתי את המאמץ להגיע לכאן, גם הם צריכים"

"הדבר הראשון שאני מבקש מכם לעשות הוא להגביר את הסחר בינינו, הסחר הבילטראלי. הדבר השני הוא לראות כיצד אוסטרליה עשויה לשמש שער לאסיה עבור חברות ישראליות והשקעות ישראליות. ואני חושב שזוהי אפשרות מאוד מבטיחה", אמר ראש ממשלה.