סיפור לשבת
סיפור לשבתצילום: ISTOCK

בית הכנסת היה מחובר לבור ספיגה. התברר כי אין בכוחו של הבור לשמש כראוי את צורכי המתפללים והטובלים במקום.

מכיוון שכך, החלו המים לעלות על גדותיהם וזרמו החוצה. הגיעו זבובים ויתושים וגם ריחות לא נעימים והדבר הפך למטרד. מפקחת תברואה ביקשה להתקין מסנן בתוך הבור הסופג. המסנן הותקן והפחית את הבעיה באופן משמעותי, אך לא פתר אותה לגמרי. המעופפים והריחות עדיין הורגשו באוויר.

היה ברור שצריך למצוא פתרון של ממש. הרב שיק מינה את אחד מתלמידיו למצוא את הפתרון המהיר והטוב ביותר כדי שהזבובים והיתושים יעופו למרחק של לפחות חמישים אמה מקצה היישוב.

התלמיד הזמין קבלן מומחה לעבודות מסוג זה, הציג בפניו את הבעיה והמתין למוצא פיו. הקבלן אמר: "אוכל לחפור תעלה ארוכה של כמה עשרות מטרים מהבור. נצפה אותה בכמה שכבות עם אבנים גדולות וכיסויים שונים שימנעו הצפה, וזה יפתור את הבעיה לחלוטין".

התלמיד שאל: "מתי תוכל להתחיל? כמה זמן תימשך העבודה? ומה התשלום שתבקש?". הקבלן ענה: "אוכל להתחיל בתוך שעה ולסיים את הכול עד הלילה, ואני דורש אלפיים דולר במזומן מיד עם סיום העבודה".

בלב כבד חזר התלמיד אל רבו עם הצעת המחיר הגבוהה. הוא ידע היטב שרק אמש שילם הרב סכום גדול לבניית הגג של בית הכנסת וכעת הכיס ריק ואין בו מאומה. הוא אמר לרב: "הקבלן מתכוון לסיים היום את העבודה ודורש אלפיים דולר במזומן עד הערב. אין לנו את הסכום הזה".

הרב השיב: "וכי ביקשתי ממך להשיג את הכסף?! מה זה עסקך מנין נשיג את הסכום הזה? אתה צריך רק לסגור עם הקבלן ולומר לו שיתחיל מיד את עבודתו".

בתוך שעה הגיעו טרקטור ומשאית עם אבנים גדולות. הפועלים החלו בעבודתם והמשיכו במרץ רב עד שסיימו את העבודה בסופו של היום.

זו הייתה עבודה מעולה שפתרה את הבעיה בשורשה. כל בעלי הכנף שרחשו במקום הוצרכו להעתיק את דירתם למרחק רב מאוד, והריח התפוגג לגמרי.

התלמיד שעמד ופיקח כל העת על המלאכה, פנה לקראת סיומה לחדרו של הרב כדי לברר מה עם הכסף המובטח. כאשר הגיע לחדר, יצא משם איש לא מוכר. אחד מבני הקהילה עצר את התלמיד ושאל בהבעת זעזוע: "אתה יודע מי האיש שיצא עכשיו מחדרו של הרב?!".

"לא, איני מכיר אותו", ענה התלמיד, והלה אמר: "אם כך, אגלה לך כי האיש הזה עוסק במעשים מכוערים. הוא מתפרנס מהעבירות השפלות ביותר, ממש גועל נפש".

התלמיד, שנדהם כיצד איש מושחת כזה מגיע לרב קדוש, נכנס עם המידע החדש לחדרו של הרב שיק, ובטרם פצה את פיו הסיט הרב לעברו מעטפה מלאה.

"האם הרב יודע מי האיש שיצא עכשיו מחדרו?", שאל.

הרב כאילו התעלם משאלתו וביקש ממנו לפתוח את המעטפה. שוב ניסה התלמיד לשאול את רבו בנוגע לאותו איש, אך הרב בשלו - "פתח את המעטפה!".

התלמיד פתח וראה שמונחת בה ערמת שטרות בני מאה דולר כל אחד. הוא התבקש לספור את הסכום וגילה שיש שם בדיוק אלפיים דולר.

הרב שיק אמר: "אלפיים דולר זה הסכום שהקבלן ביקש? את זה קיבלתי עכשיו מהאיש שיצא מכאן. וכעת אמור לי מה אתה יודע עליו".

התלמיד התפעל ממה שאירע זה עתה, וסיפר על הדרך המסואבת שבה מתפרנס אותו איש, בהניחו כי הכסף שתרם כעת הושג מהלכלוך שבו הוא עוסק.

הרב שמע והשיב: "מי שעוסק בביוב ישלם על הביוב! האם רצית שכסף של יהודים שתורמים צדקה במסירות נפש ילך לביוב?! לא ולא! אלא מי שעושה מעשי ביוב ישלם על הביוב. הנה ה' יתברך שלח לי אחד כזה שבדיוק עכשיו התחשק לו לתרום אלפיים דולר, ממש הסכום שנדרש לנו לתיקון הביוב. ורמז לדבר 'בחוכמה ייבנה בית' - ראשי תיבות ביב"...

ליצירת קשר לסיפור בעל מסר יהודי שחוויתם: [email protected]