שגית פרץ-דרעי
שגית פרץ-דרעיצילום: דוד קדוש

מארי לה פן, כך פורסם השבוע בתקשורת, סירבה להיכנס לפגישה עם המופתי הלבנוני, לאחר שנדרשה לחבוש כיסוי ראש.

איזו גברת, חשבתי לעצמי, לא נכנעת למוסלמים הקיצונים האלה. היא לא כמו השבדים הצבועים, הפמיניסטים אלק, ששרת המסחר שלהם חבשה כיסוי ראש באיראן רק לפני שבועיים.

נו, למה כבר אפשר לצפות מהשבדים. איקאה ישראל הוציאה קטלוג לחרדים בלי אף תמונה של אישה או ילדה ואיקאה העולמית גינתה, ולפני שבוע שרת המסחר שלהם חבשה כיסוי ראש באיראן והציבור השבדי גינה. כרגיל, ביד ימין ערכים וביד שמאל צביעות.

הקטלוג של איקאה מדיר נשים ואף ילדות קטנות. הוא יוצר תפיסת עולם מעוותת שבה קיימות משפחות שיש בהן רק גברים. קונספט מעניין, חייבים לציין, הקונספט של משפחות המורכבות מגברים בלבד. זו היא התפיסה שמקדם העולם החרדי בדורנו, עולם נטול נשים.

בתקופה שבה דימויים ויזואליים כמו תמונות, מודעות וסרטים מציפים אותנו מכל עבר ומגבשים את תודעתנו, דימוי של עולם נטול נשים יוצר פגם מהותי בתפיסת האישה הבריאה והמשפחה הבריאה, בדיוק כמו ששלטי ענק ועליהם נשים מעורטלות יוצרים פגם מהותי בתפיסת האישה הבריאה והמשפחה הבריאה.

קשה לי עם הקטלוג המדיר של איקאה. קשה לי עם נשים מהונדסות ומעורטלות על שלטי ענק ומודעות.

אל מול העיוותים הללו, לפיהם האישה נמדדת רק לפי גופה, עלינו להציב מודל חינוכי בריא של נשים שמופיעות ברבים, בקטלוגים, במודעות ובעיתונים, בלבוש מכובד ומכבד. נשים שנמדדות לפי מעשיהן והישגיהן, ושיופיין הוא רק עוד היבט אחד באדם השלם שהן. יצירת המודל הבריא הזה מונחת לפתחנו, ואם לא עכשיו, אימתי.

שגית פרץ-דרעי

עו"ד ופעילה חברתית