אברהם נגוסה
אברהם נגוסהצילום: אלירן אהרון

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בראשות ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) פנתה לשרי האוצר, הקליטה והכלכלה בקריאה לבטל את תקופת הצינון המונעת מעולים הפותחים עסקים, שקיבלו הלוואה ממשרד הקליטה, לבקש הלוואה נוספת ממשרד הכלכלה אם לא עברו שנתיים בין ההלוואות.

כך הודיע יו"ר הוועדה בתום דיון על עולים חדשים בעסקים קטנים לציון יום העסקים הקטנים.

הוועדה פונה לשרים אלה גם בהצעה להקצות בקרנות משרדי הקליטה והכלכלה לתמיכה בעסקים קטנים, עדיפות למשרתי מילואים. כן דורשת הוועדה להנגיש את המידע בדבר זכויות עולים בנושאי תעסוקה ועסקים קטנים.

ח"כ נגוסה אמר כי "העסקים הקטנים הם אחד התחומים המשמעותיים התורמים לקליטה. זו פעולה ציונית התורמת לעולים וגם לצמיחת המדינה. אני מברך על יוזמת איגוד המוסכים בפרויקט 'גשר' תעסוקתי'. כך מעודדים הכשרה לתעסוקה עוד בחו"ל, עם הבטחה להשמה בארץ. עולים לא יודעים על זכויותיהם. איך עושים הנגשה של המידע על זכויות?".

ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו) אמרה כי "עסקים קטנים זה סוג של עתיד המדינה. זה גם פתרון בגיל 50 פלוס. לפני חודש יזמתי מפגש בין עסקים לעולים. התברר שעולים בעסקים זקוקים לטיפול נקודתי. דיברתי עם שר הכלכלה. הוא מוכן להירתם".

ענת אברג'יל, נציגת משרד הקליטה, סיפרה כי "המשרד מסייע לפתוח עסקים, ולעסקים קיימים לבססם ולהרחיבם. ב-2016, 4500 יזמים קיבלו סיוע ממשרד הקליטה, מתוכם 74% נשים. נשים עולות פותחות יותר עסקים לעומת ותיקות".