ועידת תנועת המושבים
ועידת תנועת המושביםצילום: דודי נשר

בבחירות שהתקיימו היום (רביעי) לתנועת המושבים נבחר מאיר צור לקדנציה נוספת כמזכ''ל התנועה.

צור, נשוי ואב לשניים, נבחר ברוב מוחץ. אל הוועידה שנערכה במכללה האקדמית אחווה הגיעו למעלה מ-600 בני אדם.

"זה מעמד ואירוע מאוד מרגש עבורי. אני עושה את התפקיד הזה בחרדת קודש מתוך אמונה שהמרחב הכפרי והחקלאות הוא תמציתה של מדינת ישראל", אמר צור. ''אני מודה לכל מי שהגיע לכבד אותי במעמד זה. מרגש מחמם את הלב ומחזק שכולם כאן''.

יו"ר האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, ח"כ יצחק הרצוג, אמר בוועידה כי ''את היום הזה אני מייחד למאיר צור על פועלך היוצא דופן. אתה ומשפחתך, אנשי הערבה, הגעתם לשם מתחושת שליחות. תרומתך למדינת ישראל לא תסולא מפז".

לטענת הרצוג יש איום אסטרטגי עצום על החקלאות וההתיישבות הכפרית בישראל. ''אתה יודע אדוני שר החקלאות, הכנסת יבוא מחו''ל זה חילול הקודש. אנו לא צריכים לפרנס חקלאים מפולין, טורקיה ומקומות אחרים. אנו שוכחים מה התנועה הזו עשתה להיסטוריה הלאומית. התנועה קלטה אלפי ניצולי שואה והעניקה להם בית, שלא לדבר על הגנה על הגבולות. עכשיו הופכים את החקלאים לאשמים ביוקר המחיה, והם לא, זה שקר מוחלט.

''בסופו של דבר מדינת ישראל בלי חקלאות- אין מדינה ואין ציונות. לכן המאבק שלכם גדול ועצום, כדי להבטיח את הדורות הבאים ואת הערכים הנלווים לאספקת המזון. כל ההתייחסות להתיישבות הכפרית הייתה צריכה להיות אחרת", אמר הרצוג.

שר החקלאות ופיתוח הכפר, אורי אריאל, בירך את צור ואמר "אני מאחל לך מאיר ולתנועה מפוארת הזאת הצלחה רבה. האחדות היא הדבר החשוב ביותר. היה לנו ויכוח גדול על הורדת מחירי המים. יש ויכוחים שאנחנו מנהלים בבית.

''עם כניסתי לתפקידי הוצאנו מכתב שהתאחדות חקלאי ישראל שבראשם עומדים מאיר ואבו הם ורק עם הגוף היציג של החקלאים לכל דבר ועניין. צריך לעבוד במשותף לגמרי כי אם יצליחו לסגור ולפרק את ההתאחדות ואת הקשר עם משרד החקלאות אז מצב החקלאות יהיה הרבה יותר קשה. צריך לדעת איך ממשברים יוצאים יותר חזקים''.

לדברי אריאל, החקלאות הישראלית נמצאת באתגרים רבים. ''הצלחנו בכוחות משותפים לקדם כל מיני נושאים ודברים. יש שינוי בתמהיל של הייצוא ותוצרת טרייה לבין ידע ואגרו והיחס משתנה לטובת הידע. אנחנו רוצים לייצא ולתת פרנסה. צריך לנתח את התופעה כדי לתת לחקלאים.

''אני רואה ערך בחקלאות", הדגיש השר. ''אנחנו מעבירים את חוק ההתיישבות והחקלאות יחד עם התאחדות חקלאי ישראל לתפארת החקלאות והחקלאים במדינת ישראל''.

יו"ר הלובי החקלאי בכנסת, ח"כ איתן ברושי, אמר כי ''כל המרחב הכפרי הוא מיעוט נרדף וכל החקלאות היא חקלאות קטנה ואנחנו הקיבוצים והמושבים שפיתחנו את החקלאות, בזכותה של החקלאות יש לנו היום מדינה, עצמאות וביטחון ומימוש ריבונות. המשימה הראשונה היא לשמור על קיומו של המשק המשפחתי ושל החקלאות. החקלאות הזו רבת ההישגים, משבחים אותה בחו"ל, בארץ מחסלים אותה.

''אנו נמצאים בנקודה מאד משמעותית- מעמד החקלאות נשחק בשנים האחרונות כי אנו לא הממשלה. אני הנציג היחיד בכנסת של ההתיישבות, כולנו יחד 9% מהאוכלוסייה, 15% מתוכם עוסקים בחקלאות. אנו בקרב מאסף וחייבים לשנות את המגמה. אין לנו ברירה", הדגיש.

''מעולם לא הייתה הבנה כה גדולה בין משרד החקלאות למשרד האוצר. עד היום הברית היא הכי חזקה שהייתה והיא לרעת החקלאים. זו שנה שצריך להפוך את החקלאות וההתיישבות ליציבה. המדיניות חייבת להיות ברורה כפי שהיא בביטחון ובחינוך- בלעדיהם אין מדינה, ולדעתנו החקלאות וההתיישבות הם חשובים לא פחות''.

ח"כ ברושי הוסיף, ''אני למדתי שאם אתה רוצה לדאוג למרחבים הכפריים ולהתיישבות אתה לא יכול להיות רק אופוזיציה ואני מגיש ביום ראשון חוק יחד עם גפני ובתיאום עם משרד החקלאות. החוק מסדיר את היחסים בין החקלאים לממשלה. לא רק החקלאות במצור אלא גם הבניה וההרחבה.

"במציאות שאנו נותנים לרמי לוי להדליק משואה, זו ממשלה ששחטה את כל הפרות הקדושות ונשארנו רק עם עגל הזהב. ככל שאנו מרוחקים ממוקד קבלת ההחלטות אנו יותר מושפעים מהם. האיום על המשק המשפחתי הוא איום על החקלאות כולה. היום אין קיבוצניקים ומושבניקים במשרד החקלאות ואנו חייבים לחזור לעמדת ההשפעה ולהשפיע על הממשלה", הסביר.