לתת לגל לעבור. יחימוביץ' וכבל
לתת לגל לעבור. יחימוביץ' וכבלצילום: אורי לנץ. פלאש 90

המהומה וחילופי ההאשמות במפלגת העבודה בין היו"ר בוז'י הרצוג לבין איתן כבל ומאמצי ההכחשה של כבל ויחימוביץ' את הדיל שנרקם לכאורה ביניהם מזכירים ימים עכורים מאוד במפלגה הזו, הימים בהם היא עוד נקראה 'המערך'.

מי שהכיר היטב את הימים ההם, ימי רבין ופרס, הוא יורם דורי, שייעץ פוליטי לראשי המערך-עבודה רבין, פרס וברק, ועמו שוחחנו ביומן ערוץ 7.

כבר בראשית דבריו מוצא דורי סממנים מעודדים מבחינתה של מפלגת העבודה בסערה הנוכחית. "העובדה שכולם עסוקים כבר יומיים בבחירות להסתדרות ובמה שקורה בעבודה מלמד שהשמועות על מות שני הארגונים האלה היו מוקדמות. נוצר עניין בהסתדרות ויש מאבק מלא יצרים במפלגת העבודה ומפלגה ללא התמודדויות מאבקים ויצרים היא מפלגה מתה, ומהבחינה הזו יש בה עניין".

על הרצון "לראות דם" כמניע מוביל של ההתעניינות התקשורתית במתרחש במפלגת העבודה, אומר דורי כי "יש בישראל ראש ממשלה שנבחר כבר הרבה פעמים ברציפות כי התקשורת ניגחה אותו, אז אולי זה בכלל המתכון להצלחה וייצא למפלגת העבודה מתוק מעז. אני מכיר מאבקים כאלה ואחרים, אבל כיועץ מנוסה הייתי מייעץ לכל אחד מהגורמים לנהוג אחרת"

באשר לאופן בו לטעמו נכון היה לצדדי העימות והסערה לנהוג, אומר דורי: "לא הייתי מסתיר את עובדת ההסכם שנחתם בין כבל ליחימוביץ', שבמסגרתו איתן כבל מעמיד את הסיעה שהוא הקים לצרכיו שלו כדי לאפשר לה להתמודד. אני לא רואה בכך שום בעיה. ברור שאם איתן עושה את המהלך למען יחמוביץ, אם איתן יצטרך את תמיכתה יהיו לה מספיק סיבות לתמוך גם בו".

דורי מסכים לכך שעיקר הפגיעה בכבל ויחימוביץ' היא עצם החשד שמא אינם אומרים אמת ולא בשל ההסכם שחתמו או לא חתמו. "אני מסכים שהבעיה היא האמירה של האין הסכם, אבל גם מהרגע שנחשף האין הסכם הייתי עושה דבר שהוא נכון לעשות. בילדותי גרתי בתל אביב ואהבתי ללכת לים. למדתי שכשמגיע גל גדול עדיף להוריד את הראש ולא לתת לו להתנפץ עליו. קרה מה שקרה והוצגו קלטות, תוריד את הראש ואחרי שהגל יעבור תרים את הראש תנגב את המים ותמשיך הלאה".

ואולי בוז'י הוא המרוויח של הסערה הנוכחית? דורי אינו בטוח כלל ועיקר: "אני לא חושב שמישהו מרוויח מצרות של אחרים. זה מנוגד לתפיסת החיים שלי. צריך לגלות יותר אחריות".

ומה באשר להודאתו של הרצוג על אכזבתו מידידו במשך שנים, איתן כבל, שעשה לו מאחורי הגב תרגיל שכזה? האם בהודאה שכזו אין הוכחה שהרצוג אינו יודע לתמרן בין חברים ופוליטיקאים? "חברים יש באגד וגם שם כבר אין. מפלגה פוליטית היא לא מוסד חברי. בסופו של דבר כולם רוצים להגיע לקצה הפרמידה ובריתות מתחלפות כל הזמן, כולל בין מפלגות. אם נעקוב אחרי מה שאמרו כחלון וליברמן על נתניהו ולהיפך נגלה שאפשר לשבת ביחד ולהנהיג את המדינה באופן שלפחות מחצית מהציבור חושבים שהם מנהיגים אותה היטב".

על סיכוייו של אבי גבאי הנראה כמתמודד חלבי מעט עבור מפלגת העבודה, אומר דורי: "ההתמודדות על הנהגה תהיה בעוד מספר חודשים. במפלגה "מתה", שעד לא מכבר הספידו אותה, כולם רוצים לעמוד בראשה, ולא כי רוצים להיות קוון אלא כי חושבים שיצליחו".

דורי מתקשה להעריך את סיכוייו של גבאי וכשהוא נשאל אם העובדה שגבאי עזב מפלגה וחבר למפלגת העבודה אינה בעוכריו, הוא משיב כי היו שעזבו מפלגות ונבחרו, ובהם גם אישים כדוגמת דוד בן גוריון ושמעון פרס. "מפלגה היא לא חתונה קתולית. כל אחד מקדם את ערכיו במקום שלטעמו נכון יותר וניתן יותר לקדם אותם".

בדבריו מותח דורי ביקורת על האופן בו מתנהלת האופוזיציה כאשר היא לא מעוררת את העם כולו למחאה נגד הממשלה: "מפלגת אופוזיציה – כל מטרתה היא לשנות מדיניות, להחליף את מנהלי המדינה. העיסוק של התקשורת הממוסדת היא בהיבט הפרסונאלי של המועמדים, אבל אופוזיציה נמדדת אם היא מעוררת את הקהל לתמוך בעמדותיה, ואני מוכרח להגיד שאינני רואה שמפלגת העבודה של היום מתנהלת כמפלגת אופוזיציה. אם אתה מסתכל על איך דוברי האופוזיציה מתארים את המצב במדינת ישראל, אז קשה להבין למה הם לא מארגנים מחאות משמרות והפגנות בכל מקום ומקום".

לטעמו גם המניע של רצונו של הרצוג לחבור לממשלת נתניהו אינו מספק מענה לשאלתו זו שכן "ככל שמפלגת העבודה הייתה מחריפה את התנגדותה לממשלת נתניהו, וסיבותיה עמה, והייתה מקיימת הפגנות בכל קרן רחוב, הסיכוי שלהם להיכנס לממשלה היה גדול יותר מאשר שהם נוהגים כפי שהם נוהגים כי נתניהו היה רוצה להשתיק את האופוזיציה, אבל האופוזיציה הנוכחית היא אופוזיציה צעקנית בכנסת, אבל מזמן הכנסת אינה המקום שבו מתנהל הדיון הציבורי.

''אני זוכר איך הובילו את המחאה אחרי מלחמת יום כיפור, את ההפגנות נגד ממשלת בגין-שרון, את הפגנות של מחוסרי הדיור נגד ממשלת שמיר. בסופו של דבר אתה צריך להיות ברחוב. שבני האדם החיים יהיו איתך".

ומה לגבי יאיר לפיד שלמרות התנהלותו הממלכתית והבלתי אופוזיציונית זוכה בסקרים לאהדה רבה? דורי מזכיר את ימיו כמי שעבד יחד עם שמעון פרס ואת התובנות העולות מימים אלה. "כמי שעבד עם שמעון פרס אל תשאל אותי על סקרים יותר מדי. כל סקרי אווירה שמעידים על מנדטים רבים ללפיד – בוא ניזכר בכל תחזיות הבחירות לפני הבחירות האחרונות ואלה שלפניהם, אם זה היה נכון היינו עם הרצוג ראש ממשלה כבר שנתיים. כל פעם יש כוכב תורן עם עשרים מנדטים בסקרים שמתבררים כהרבה פחות. בחירות מנצחים בקלפי ואת זה עושים כשאנשים יוצאים מהמזגן לתור ולקלפי, ולפני זה אם מדיניות הממשלה נוראה אז יוצאים לרחוב".