גן ילדים
גן ילדיםצילום: אייסטוק

מערך פעילות המומלץ על-ידי משרד החינוך מלמד גננות בישראל שלא להשתמש בביטוי "אבא ואמא".

"מערך הכשרה עבור צוותי חינוך לגיל הרך בנושא משפחות הקשת, זהות מגדר וזהות מינית" של הארגון הפרו-הומוסקסואלי חוש"ן ממליץ לגננות: "דברו על 'הורים' במקום על 'אבא ואימא'".

"כדאי לזכור כי ילדים רבים גדלים במבנים משפחתיים שאינם מסורתיים. ייתכן שיש להם שני אבות, שתי אימהות, שני זוגות הורים או אב ואם להט“בים החיים בנפרד ולכל אחד מהם זוגיות משלו", מסביר חוש"ן. "אל תניחו מראש שכל קשר זוגי הוא בהכרח הטרוסקסואלי. כדאי לבדוק עם ההורים באיזה אופן הם היו רוצים שתפנו אליהם (אימא ואימא, אמא ומאמא, אבא ודדי...). הציעו 'מקבלי שבת' במקום 'אבא ואימא שבת'".

לעודד בנים בלבוש בנות

עוד ממליץ חוש"ן לאמץ "התייחסות חיובית ומאפשרת גם כלפי ילדים המתנהגים באופן שונה מהמצופה על פי המגדר שלהם... למשל, בן המדבר בלשון נקבה, מתלבש בבגדים 'של בנות', משחק רק עם הבנות וכד'. ילדים אלה זקוקים ליחס חיובי ומעודד מצד כלל האנשים המשמעותיים בחייהם, ולא רק במסגרת המשפחה, כדי שיוכלו לחוש בנוח עם עצמם ועם משפחתם".

מתוך ההנחיות של חוש"ן
מתוך ההנחיות של חוש"ןצילום מסך

בעוד הארגונים הפרו-הומוסקסואלים מתנגדים מאוד ל"טיפולי המרה", נדמה שהם דווקא תומכים בהחלט בניסיונות המרה לכיוון ההפוך – גם (ואולי בעיקר) בגיל הרך. ב"קובץ הצעות לצוותי חינוך לגיל הרך בנושאי מגדר ומשפחות הקשת" המופיע באתר נכתב:

חשוב לאפשר מגוון רחב ככל האפשר של התנהגויות מגדריות, לאו דווקא כאלה המצופות חברתית מבנים או מבנות. האמצעים לכך רבים ומגוונים, ואפשר להיות יצירתיים:

  • בתחום השפה והשיח – השתמשו בשפה מאפשרת מבחינה מגדרית. בחרו במושג המכליל ”ילדים“ במקום במושגים המגבילים ”בנות“ ו“בנים“, למשל העדיפו לומר: ”כל הילדים יכולים לשחק במכוניות“, במקום ”בנים לא משחקים בבובות“ או ”בנות לא מתנהגות כך“.
    התערבו כאשר הילדים עצמם ממשטרים זה את זה על פי ציפיות מגדריות, למשל ילד שאומר לחברו: ”זה משחק של בנות“ או ”אתה רץ כמו בת“, או ילדה שאומרים לה שהיא נראית כמו בן. זה המקום לשאול את הילדים שאלות או פשוט לציין שלכולם הזכות להתלבש / לשחק / להתנהג כפי שנוח להם.
  • בתחום הפעילויות בגן – הקפידו לארגן קבוצות לא על פי מגדר (בנים ובנות) אלא על פי פרמטרים משתנים שאינם תלויי מגדר, למשל על פי שמות (א‘–ל‘, מ‘–ת‘), על פי מקומות הישיבה בגן וכדומה.
  • הציגו לילדים מודלים להזדהות של נשים העוסקות במקצועות הנחשבים גבריים, ולהפך.
  • בתחום ארגון הגן – הקפידו להימנע משיוכים מגדריים מוכרים. למשל הכינו ”פינת מרפאה“ או ”פינת רופא ורופאה“ במקום ”פינת רופא ואחות“, ואפשרו לכל הילדים לבחור את הפעילויות המתאימות להם באופן אישי ללא הכוונה על פי מגדר.
  • מומלץ מאוד להחזיק בגן ספרות העוסקת במשפחות מגוונות, ובכללן משפחות של הורים בני אותו המין, ומתארת סיטואציות מחיי היום-יום של ילדים הגדלים במשפחות כאלה... הקפידו לקרוא על הנושא וללמוד אותו כמה שניתן.
  • שלבו דפי צביעה המציגים משפחות מגוונות ותפקידי מגדר מגוונים (הדגשות במקור, ג"ר).

חוש"ן מציין כי "מערך הפעילות מומלץ על ידי שפ"י (השירות הפסיכולוגי הייעוצי במשרד החינוך) ועל ידי האגף לחינוך קדם-יסודי במשרד החינוך".

הוא מתגאה בכך ש"לפני זמן קצר התקיימה פעילות למאות גננות וסייעות, בהיקף כלל-עירוני בהרצליה. פעילות זו הייתה הראשונה בסדרת פעילויות שהארגון מקיים לצוותי החינוך לגיל הרך".