מיילך קאהן
מיילך קאהןצילום: מתוך הקליפ

ואהבת | מיילך קאהן | שיר

הוא מצטלם עם סיגרים בפה (ולא קוראים לו ביבי), מרכיב משקפי שמש ביזאריים, לובש מכנסיים רחבים וחליפות פסים (ולא קוראים לו ליפא) ושר עם בקבוק יין ביד אחת וספר חסידות ביד השנייה (ולא קוראים לו עדי רן), קבלו את הזמר החסידי הכי מסקרן של המוזיקה היהודית החדשה – מיילך קאהן.

למרות החיפושים הרבים אחרי בדלי מידע אודותיו, לא מצאתי שום ריאיון או רמז לקורות חייו, מלבד הפרט שנולד כחסיד סאטמר בוויליאמסבורג שבברוקלין. אך מיילך רחוק מלהיות זמר אלמוני. הוא אחד הדברים החמים במגזר, פופולארי במיוחד ברשתות החברתיות והולך לו לא רע ביוטיוב.

לפני שנכיר אותו יותר לעומק, קצת מוזיקת רקע פורימית לטור:

יומם | מיילך קאהן | קליפ

נראה לכם מוזר שזמר חסידי מזמר עם נעלי בית קרועות כשהוא שוכב על הבטן ברצפת האולפן? וזה שהוא רוקד בחנויות בגדים וממתקים? חכו, עוד לא ראיתם כלום.

בקליפ הכי מצליח שלו, מבקש מיילך מעשרות עוברים ושבים בשוק 'מחנה יהודה' להחזיק מאחוריו שלט נרקיסיסטי ענק ובו רשום בפונט 'סטיקר': "העם עם מיילך קאהן", לאחר מכן הוא מחלק להם צ'ולנט בצלוחיות חד פעמיות, משוטט ומגורש מבאסטות ונשכב עם החברים לשינה עמוקה, על רצפת השוק הומת הרגליים.

ונהפוך הוא | מיילך קאהן | שיר

מיילך הוא כל מה שהיהדות החרדית השמרנית הקלאסית לא. הוא 'שטותניק', ליברל מוזיקלית (טראנסים ושות') ואפילו, ה' ישמור, מקפיד לשיר עם ח' ו-ע' ספרדיות-עיראקיות על גבול התימניות.

אמנם הוא נולד כחרדי, אך מתמונות ישנות בפייסבוק נראה כי הוא כנראהחזר בשאלה בשלב מסוים מהדרך שגדל בה ובהמשך עבר לדרכו הנוכחית בעבודה ה', נחשב לבדחן-זמר אקספציונלי, ממשיך בדרכם של ליפא שמלצר וחבריו מעבר לים ומנסה להשפיע בעיקר על היהדות החרדית הלא קלאסית, נוער השוליים והאחרים, על ידי מוזיקה כיפית חרף קול בינוני שלא ממש מנסה להרשים, בעיקר להצחיק, לשמח ולחבר.

הגימיקים שהוא עוטה עליו הם גימיקי הפשטות וההינדיקיות. הוא יורד מתחת לשולחן ואומר לכולם – זה בסדר להתבדח, להיות 'חסיד שוטה', כל עוד אתה נשאר חסיד. ויש בזה כל כך הרבה קדושה ואהבת ישראל ושמחה אמתית.

אחרי הלחנים של מיילך כל הזמר החסידי מחזר. קאהן הפך למגנט רב עצמה לז'אנר. צפיות חוזרות בקליפים שלו הדביקו גם אותי. בימים אלו הוא משלים את הקלטות אלבומו הראשון, ואפשר רק למרוט שערות בציפייה אליו.

גם אם אתם לא מתחברים לסגנון, תעשו טובה וקחו אחד מהקליפים שלו אתכם לחיים, או לפחות לפורים.