ח"כ אורי מקלב
ח"כ אורי מקלבצילום: יונתן סינדל. פלאש 90

משרד המשפטים מבקש שלא לאפשר לטוענים רבניים שאינם עורכי דין לכהן כמגשרים רשמיים – כך התברר במהלך דיון בוועדת החוקה שהחלה לדון בתקנות המגשרים ליישוב סכסוכים.

התקנות נועדו להסדיר את רשימת המגשרים שתעמוד לרשות בתי המשפט בבואם להפנות מתדיינים להליכי גישור במסגרת הליכים משפטיים.

התקנות קובעות את תנאי הסף הנדרשים ממגשר, באופן כזה אשר אינו מאפשר לטוענים רבניים לכהן כמגשרים מטעם בתי המשפט.

במהלך הדיון דרש מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ מקלב (יהדות התורה) כי הטוענים הרבניים לא יופלו לרעה. "אין חולק על כך שגישור הוא דרך טובה לפתרון סכסוכים. חשוב שיהיו אנשים ראויים ומקצועיים וברור שאנשים שכבר היום עוסקים בכך, רוצים לחסום או להקשות על מצטרפים חדשים. טוענים רבניים הינם אנשי מקצוע טובים ביותר לפתור סכסוכים".

הוא הוסיף כי כדי למנף את התחום חייבים לאפשר לעוד אנשים להשתלב. "ככל שנסדיר טוב את המקצוע, השימוש בכלי יגבר", אמר וציין כי עמדת הטוענים הרבניים היא כי אפלייתם לרעה פסולה, אינה עומדת בשום מבחן חוקתי ומהווה הדרה פסולה של בעלי מקצוע משיקולים פסולים. "בשל כך יש לאפשר גם לטוען רבני בעל וותק של חמש שנים לשמש שמגשר".

במהלך הדיון התפתח ויכוח בין חברי הוועדה לנציגי משרד המשפטים והטוענים הרבניים המבקשים לייקר את מחירי הגישור. חברי הוועדה טענו כי לא ניתן להעלות את מחירי הגישור. "גם כך משפחות אלו לעיתים קורסות תחת הנטל", טענו. מאידך נציגי משרד המשפטים טענו כי במחיר נמוך לא יסכימו מגשרים לפתוח בהליכי גישור.