המפגש עם הנשיא
המפגש עם הנשיאצילום: מארק ניימן/לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, נפגש היום עם נציגות ונציגי ארגון "יד לאישה" מבית אור תורה סטון לקראת 'יום העגונה' שיצוין בתענית אסתר בחמישי הקרוב.

"יד לאשה" פועל להעלאת המודעות לעגונות ומסורבות גט, ופועל באפיקים שונים לפתרון הבעיה. במפגש השתתף אש רשת מוסדות "אור תורה סטון" ורבה של אפרת הרב שלמה ריסקין, ומנכ"לית ארגון "יד לאישה" מבית הרשת פנינה עומר, כמו כן השתתפו במפגש מסורבת הגט גילת מעטוף, והעגונה דינה, המיוצגות על ידי הארגון.

הנשיא הקשיב לסיפוריהן של גילת ודינה, שתיארו בפניו את ניסיונותיהן לזכות בגט מבעליהן. גילת בת ה-50 מסורבת גט מזה חמש שנים, ולדבריה בעלה המופיע לכל הדיונים בבית הדין משנה את דרישותיו למתן הגט בכל פעם.

דינה בת ה42, אם לשתי בנות, עגונה מזה 14 שנה, סיפרה כי התגוררה בארה"ב עם בעלה, וכשביקשה להתגרש ממנו ביקש שהיא ובנותיהם יקדימו את נסיעתן ארצה והוא יגיע בעקבותיהן ומאז נעלם. הבעל נמצא כיום בארצות הברית נישא שם לאישה נוספת והקים עמה משפחה מבלי להתגרש מדינה, מאז הוא מעגן אותה ומסרב להעניק לה גט.

הנשיא הקשיב לסיפוריהן של השתיים בהזדהות וציין את גדולתו של הרב עובדיה ז"ל כמי שהצליח להתיר את עגונות מלחמת יום הכיפורים במהלך הלכתי יוצא דופן.

״הבעיה והמצוקה שלכן ושל נשים נוספות הסובלות מכך מלווה אותי 77 שנים, כמניין שנותיי," אמר הנשיא במפגש והוסיף: "אתן וכל אלו הסובלות כמותכן נמצאות בשבר גדול. נכון שישנם היום חידושים רבים להלכה אך מענה למצוקה זו עדיין לא נמצא, ואני מייחל שנזכה למענה בהקדם. בית הנשיא ואנוכי נשמח לסייע לכן במטרה זו ככל שנוכל וככל שמתאפשר לי בתפקידי הנוכחי ואני מודה לכן שבאתן היום להעלות בעיה כואבת זו ששותפות לה נשים רבות."

ראש רשת מוסדות אור תורה סטון, הרב שלמה ריסקין, הוסיף "פתרונות למען עגונות נמצאים בתוך התלמוד, אולם לדאבוננו, הדיינים של ימינו אינם משתמשים בהם ברבים מהמקרים. אם אנחנו מאמינים שיש בהלכה משפטים הוגנים ושיש לנו תפקיד להשפיע על העולם, אנו מוכרחים למצוא פתרונות - והם נמצאים במסורת של ההלכה.

כשהקמתי את ארגון יד לאישה לפני כ – 20 שנה, קיוויתי שבחלוף השנים היקף בעיית העגונות ומסורבת גט יצטמצם, ומידת הצורך בשירותיו של הארגון תקטן עד תעלם. לצערי, למרות אלפי הנשים להן סייע הארגון בשנים שחלפו, עדיין נותרה הבעיה אחד מאתגריה של החברה הישראלית, ועדיין מוטלת עלינו החובה למצוא פתרונות לתופעה בהיבט ההלכתי, המשפטי והחברתי."

מנכ"לית ארגון "יד לאישה" מבית רשת אור תורה סטון, פנינה עומר, אמרה, "צוות הלוחמות של יד לאישה - טוענות רבניות, עורכות דין ועובדות סוציאליות, פועל למען נשים מסורבות גט ועגונות כבר 20 שנה. כ-1000 נשים הותרו מעגינותן.

לכל אישה סיפור חיים מייסר בשבי בעלה, כל יציאה לחירות היא גאולה אישית. לצד המאבק על חירותן של כל אותן נשים, אנחנו פועלות לשינוי התודעה הציבורית של החברה הישראלית ומוסדותיה. חובתו המוסרית של כל אדם להוקיע בכל דרך, את התופעה הבזויה של סרבנות ועגינות. ככל שהחברה הישראלית תהיה ברורה ובלתי מתפשרת ביחסה לסרבני גט, כך יזהרו בעלים מלהחזיק את נשותיהן אסורות בעל כורחן".