הלל מוזיקלי במונטריאול
הלל מוזיקלי במונטריאולהרב שאנן שרר

את ג'וש פגשתי לראשונה באפריל 2013, בבניין הסטודנטים היהודים ("הלל") באחד מהאוניברסיטאות בארה"ב.

ג'וש ישב שם וקרא ספר. שאלתי אם הוא סטודנט חדש. הוא ענה שלא, אבל זאת הפעם הראשונה שלו בבניין.

ג'וש, נוצרי בן 22, מתגורר בעיירה קטנה הנמצאת במערב אילינוי, ארה"ב. סבתו היגרה לשם עם משפחתה מאחת ממדינות אירופה בתחילת המאה הקודמת. מהיכן בדיוק? לא ידוע. באופן תמוה מישהו דאג למחוק את כל התיעוד של המשפחה קודם הגירתם לארה"ב, למעט תאריך הגעתם.

לשאלתי מה מביא סטודנט נוצרי לבנין הסטודנטים היהודים, השיב ג'וש בסיפור הבא: מספר ימים קודם פגישתנו, קיבל ג'וש אימייל מפתיע מסבתו, בו נכתב שהיא יהודיה. הסבתא, שהיתה חולה מאוד החליטה על ערש דווי לשתף בסוד הגדול אותו הסתירה במשך עשרות שנים את בעלה, ילדיה ונכדיה.

נסיונותיו של ג'וש, כמו גם של אימו לקבל פרטים נוספים מהסבתא - כשלו. לאחר מספר ימים מצבה הבריאותי התדרדר והיא אבדה את יכולתה לתקשר עם סביבתה.

מופתע מהגילוי המרעיש, גו'ש הבין שאם סבתו מצד האם יהודיה- הרי הוא יהודי, והחליט לחקור וללמוד על עולם היהדות.

התחלנו להיפגש וללמוד באופן קבוע, ולאחר כשנתיים הגיע ג'וש ללמוד בישיבה בירושלים למשך כמה חודשים. אותו סטודנט שגדל כנוצרי נמצא היום בתהליך מתקדם של חזרה לדת ולמסורת היהודית.

סיפורו של גו'ש הוא סיפור אחד מני רבים בהם נתקלתי במהלך שליחותי בארה"ב. סיפורים דומים מתרחשים מדי יום ברחבי העולם. יהודים רבים צמאים לקשר עם היהדות, מחפשים את החיבור לשורשיהם היהודיים, מגיעים לשיעורי תורה, יהודים שכמעט איבדו קשר עם יהדותם מתחילים לבקר בבתי הכנסת ועוד.

שליחי עמיאל
שליחי עמיאלגרשון אלינסון

כיצד דברים אלו מתיישבים עם התמונה המצטיירת לרובנו על יהדות העולם המבוללת עצמה לדעת? אכן, שיעורי נישואי התערובת וההתבוללות כיום הם מהגבוהים ביותר שידעה היהדות, אך לצידם ישנם מיליוני יהודים המעוניינים לשמור על זהותם היהודית, לחזור למקורות, למסורת אבותיהם.

יהודים אלו חשים זיקה לארץ ישראל ולמדינת ישראל וחלקם אף מתחילים לשמור תורה ומצוות. הסיבות לתהליך זה מגוונות ביותר החל מתהליכים כלל עולמיים וכלה בתכניות מוצלחות דוגמת "מסע ישראלי" ו"תגלית".

דווקא בעת הזו עלינו לנצל את ההזדמנות האדירה ולפעול להמשך קיומה ולביסוסה של יהדות התפוצות. האחריות לכך מוטלת עלינו, הציבור הדתי לאומי.

קהילות ובודדים מחפשים את משמעותם היהודית, רוצים לחזור למסורת. הם מעוניינים מצד אחד בחיבור וקשר עמוק עם המקורות אך מצד שני אינם מעוניינים בניתוק מחיי המעשה. בוגרי הציונות הדתית הם שיוכלו לחבר אנשים אלו לתורה ולזהות יהודית תוך שמירה על אורח חיים מודרני.

יהדות חוץ לארץ זקוקה לשליחים ציוניים דתיים מארץ ישראל, שליחים שיוכלו לראות את המגמות המתרחשות ולחזק דרכן את יהדות התפוצות. הציבור הדתי לאומי הוביל תהליכים חסרי תקדים בשנים האחרונות: בתחום ההתיישבות, בתחום ההשתלבות בצבא, בתחום חיזוק הזהות היהודית ובתחום התקשורת וההנהגה. כל אלו הגיעו מתוך גדלות של תורה יחד עם תחושת אחריות על גורלו של עם ישראל.

עכשיו עלינו לגלות אחריות כלפי רוב יהודי העולם שאינם נמצאים בארץ. לא מוותרים על אף יהודי. זה הזמן לשליחות ציונית דתית בתפוצות!

דרושים שליחים הנכונים לעשיה חשובה בתפקידים מאתגרים מלאי סיפוק, בעבודה עם קהילות יהודיות בכל רחבי העולם לצד חוויה בלתי נשכחת ברמה האישית והמשפחתית.

כמו בכל תפקיד משמעותי הדורש הכשרה מוקדמת, כך גם בשליחות - ישנה חשיבות גדולה ביותר לרכישת ידע וכלים המסייעים בהתמודדות עם אתגרי התפקיד.

במכון שטראוס-עמיאל וברן-עמיאל השייך לרשת אור תורה סטון, מתבצעת הכשרה לשני בני הזוג טרם היציאה לשליחות. לאחר ההכשרה, השליחים משובצים בקהילות עצמם או ע"י אחד מארגוני השליחות האחרים. ההכשרה מיועדת לרבנים ו/או אנשי חינוך (פורמלי ובלתי פורמלי). בוגרי מכון שטראוס עמיאל וברן עמיאל ממלאים תפקידים שונים ומגוונים בקהילות – עבודה עם נוער, סטודנטים, מבוגרים, קירוב, רבנות קהילה ועוד.

הציונות הדתית נקראת אל הדגל – הצטרפו אלינו לשליחות בתפוצות!

הכותב הינו שליח לשעבר בתור רב קמפוס בארה"ב, וכיום עובד במכון שטראוס-עמיאל ברן-עמיאל [email protected]