רסמייה עודה
רסמייה עודהצילום: רויטרס

המחבלת רסמיה עודה, שרצחה שני יהודים בפיגוע בירושלים, היא ממארגנות שביתת ה"יום ללא אישה" שנערכה היום (רביעי) בארה"ב, בתזמור השמאל.

עודה הורשעה בכך שהטמינה בפברואר 1969 פצצה בסניף 'שופרסל' בבירה, בפיגוע בו נהרגו לאון קאנר ואדוארד יופה. היא נדונה למאסר עולם אך שוחררה ב-1980 בעסקה עם ארגון "החזית העממית". עודה התאזרחה בארה"ב תוך הטעיית הרשויות לגבי עברה אך כאשר הדבר התגלה היא הועמדה לדין, ומשפטה יתחיל בחודש מאי.

מספר בתי ספר בלפחות ארבע מדינות בארה"ב הושבתו היום (רביעי) משום שהמורות החליטו להשתתף ב"יום ללא אישה". השביתה, שתוזמנה ליום האישה הבינלאומי, תוכננה עוד לפני עלייתו של דונלד טראמפ.

מארגני השביתה הם אותם הגופים השמאלניים שארגנו את מחאת הנשים הענקית יממה לאחר השבעתו של דונלד טראמפ כנשיא. הם גם קראו לנשים שלא לערוך קניות – חוץ מאשר בבתי עסקים קטנים בבעלות נשים ובני מיעוטים – וללבוש אדום.

תקרת הזכוכית? תוצר הדמיון

נשים שמרניות מתחו ביקורת על השביתה. ארגון "הנשים המודאגות של אמריקה" (CWA) ציין בהודעה מטעמו כי לארה"ב יש את אחוז הנשים הגבוה ביותר בעמדות ניהול בכירות (43%) בקרב מדינות ה-OECD, וכי נשים מהוות 47% מכוח העבודה.

כ-46% מהחברות בארה"ב נמצאות בבעלות של נשים או בבעלות משותפת של נשים. גם תקרת הזכוכית, טען ה-CWA, היא בעיקר תוצר הדמיון.

"למרות הרטוריקה שטוענת אחרת, נשים וגברים הם שונים", הסביר הארגון. "הצרכים והרצונות שלנו שונים משמעותית מאלה של הגברים. סדרי העדיפויות שלנו אינם זהים, וזה נכון גם לגבי האופן בו אנו שואפים לאזן את חיינו עם הקריירות שלנו. ההחלטות שאנחנו מקבלים לגבי קריירה ומשפחה תורמות ליצירת התחושה של תקרת זכוכית".

במדינת וירג'יניה, מחוז בתי הספר של אלכסנדריה סיטי – שהצביע באופן מובהק בעד הילארי קלינטון בבחירות האחרונות – הודיע כי בתי הספר ייסגרו לאחר שיותר מ-300 מורים ביקשו יום חופש. כל בתי הספר במחוז פרינס ג'ורג'ז במרילנד נסגרו לאחר ש-1,700 מורים ביקשו יום חופש בכדי להשתתף באירוע.

נציין כי ההודעות של הרגע האחרון לגבי ההשבתות גררו תגובות נזעמות של הורים.