שדה דב. ארכיון
שדה דב. ארכיוןפלאש 90

הצעת חוק "שדה דב" שאותה יזמו חברי הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ועליה חתומים מעל ל-70 ח"כים מכלל סיעות הבית, אושרה הערב (רביעי) בקריאה טרומית במליאת הכנסת.

הצעת החוק עלתה ביום ראשון האחרון להכרעת ועדת השרים אולם אלה ביקשו להמתין לדיון בעתירה בבג"ץ שהתקיים אחר הצהריים וטרם הכריע האם לקבל החלטה בעניין מועד הפינוי.

על פי הצעת החוק, הוצאת שדה התעופה האזרחי תעשה רק בשנת 2019 בצמוד לפינוי השדה הצבאי יחד ולא באפריל הקרוב 2017, זאת לאחר שלא הוקמה חלופה נאותה לקליטת פעילת התעופה האזרחית משדה התעופה שדה דב, כפי שקבעה החלטת ממשלה בעבר.

על פי החלטת הממשלה מיום 28.10.2012, אז הוחלט על פינוי שדה התעופה, הונחה משרד התחבורה לקדם חלופה אחרת לשדה התעופה האזרחי, זאת על מנת שלא לנתק את העיר אילת ממרכז הארץ, אולם עד כה כאמור לא הוקמה חלופה אחרת בדמות שדה תעופה אחר.

במצב הנוכחי, בו עלול להיסגר שדה התעופה האזרחי בחודש אפריל 2017, תהיה פגיעה קשה בעיר אילת ובתושביה מבחינה תיירותית כאשר כמות הטיסות הנכנסות תפחת ותביא לפגיעה כלכלית בבתי המלון ובעיר עצמה.

חברי הכנסת סמוטריץ' ושמולי הסבירו גם כי עצירת אחד מערוצי התחבורה העיקריים לעיר וממנה, תפגע אף מבחינה בריאותית בתושבי העיר הנאלצים להגיע למרכז הארץ עבור חלק מהבדיקות והטיפולים הרפואיים ותנתק את העיר מהשירותים אשר לא קיימים בעיר עצמה.

ח''כ שמולי אמר הערב כי "הגישה 'הגרידית' של בעלי הקרקע הובילה לדחיית הצעת הפשרה שהיתה טובה לכל הצדדים ודחקה את הכנסת לחקיקה הזו. אמרנו מהרגע הראשון שאף אחד כאן לא ירים את ידו בעד גזר דין מוות לאילת ולערבה וכך יהיה. אם הם מתעקשים להעמיד אותנו בפני הבחירה בין הזכות למגדל מול הים ובין הזכות של הפריפריה להמשיך להתקיים - הבחירה שלנו ברורה מאוד. אני מודה לשותפי להובלת החוק ח''כ סמוטריץ ולכל הכנסת והממשלה שהתגייסו באופן מלא לטובת המהלך".

ח"כ סמוטריץ' אמר לאחר אישור החוק בקריאה טרומית: "הצלחנו. שדה התעופה האזרחי שדה דב חייב להישאר פתוח, לכל הפחות, עד סגירת השדה הצבאי ב2019 או עד להעמדת תחליף ראוי. לא נאפשר את סגירת נתיב האוויר לעיר אילת ולא נאפשר את הפגיעה האנושה בפריפריה. לאחר דחיית בג"צ, חוק שדה דוב אושר בוועדת שרים לחקיקה, ויקודם כבר במושב הנוכחי. שדה דב חייב להמשיך לעבוד למען תושבי אילת ולמען כולנו".